Jupiter - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/31s 30s RGB
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DMK21AU618.AS
Kommentar: Hej!

Får tacka för tipset angående denna natt/morgon. Första gången jag sett 3st månskuggor på Jupiter. Vet inte hur lång tid det dröjer tills nästa gång. Första gången jag sett skugga av Callisto för övrigt.

Månen överst är Io med sin skugga längst till vänster. Europa syns under Io med sin skugga nära mitten. Längst ner på Jupiter ses skuggan av Callisto. Själva månen är utanför bild.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by magnahrl »

Hej Martin!

Grattis till en fin bild av en tämligen unik händelse. Själv har jag aldrig sett transitskuggan av Callisto.
Spännande att Jupiter säsongen är igång -vi får hoppas på bra väder & god seeing ;)

Magnus
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by jwarell »

Hej Martin,

Jättekul att du kunde fånga denna händelse! Fin bild som blir än mer dramatisk med den Röda fläcken vid randen. Intressant också att jämföra skuggstorlekarna. Io och Euopa är ju av ungefär samma storlek, medan Callisto är en halv gång större. Callistos skugga förstoras dessutom av perpektivförskjutning.

Superdupernajs! :good:

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen fint fångat! Alltid roligt och spännande med bilder som dokumenterar en specifik och tidsknuten astronomisk händelse.

m v h
Hans Bengtsson
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej på er!

Hoppas verkligen på bra väder denna säsong. Nu kommer vi ju ha Jupiter på riktigt hög altitud. Förra årets var en stor besvikelse för min del. Dåligt väder och när det inte var det så var det annat som kom emellan. :green:

Hur påverkar avståndet mellan Callisto och Jupiter dess skugga? Den borde bli större av det med eller? Förutom det du nämnde då Johan. Ganymedes skugga har jag sett ett par ggr och den är rätt stor den med.

Jag gjorde även så att jag tog en sekvens var 5:e min den morgonen från 03:10 UT. Jag höll ut till 05:35 UT då jag höll på att somna och förhållandena var rätt dåliga med. Detta är en animation med 24 bilder 03:10 UT till 05:05 UT. Lite varierande kvalitet på de enskilda bilderna mest beroende på skiftande seeing och ev. felfokus. Bildbehandlingen är dessutom ganska standardiserad för enkelhetens skull.

Image

Martin
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by Yquem »

Läcker video!
/Anders
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by Jonas »

Wow, den videon är häftig!
Absolut 3D-känsla och man kan nästan känna sig sitta på första parkett. :good:
Även lite känsla av att befinna sig i filmen 2001 - A space oddyssey...
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by ThomasK »

Fantastiskt fin sekvens!

Att Callistos skugga blir så mycket större än de övriga månarnas fattar jag inte riktigt. (Kärn)skuggan är ju en kon som avtar med avsåndet. På jorden är det ju precis att månens skuggkon nuddar jordytan (och vid ringformade förmörkelser är den t.o.m lite för kort). Ytan med halvskugga (där det är partiell solförmörkelse) växer å andra sidan med avståndet. Är det halvskugga vi ser? Å tredje sidan träffar skuggan ganska nära Jupiters ena pol så skuggan träffar planetytan rätt mycket på skrå vilket ger en större skuggad yta. Å fjärde sidan ser vi Jupiter från ungefär samma vinkel som solen vilket borde upphäva den effekten.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Martin Högberg

Post by Peter R »

Väldigt fint genomförd och spännande sekvens.
Jag har varit bortrest och missade tillfället vilket är väldigt sällsynt.
Io och Europa kommer att synkronisera sina skuggor ett tag framöver, ca till mitten av November så det kommer flera tillfällen att observera 2 skuggor men 3 har jag aldrig lyckats se.
Att Callistos skugga blir så mycket större än de övriga månarnas fattar jag inte riktigt. (Kärn)skuggan är ju en kon som avtar med avsåndet. På jorden är det ju precis att månens skuggkon nuddar jordytan (och vid ringformade förmörkelser är den t.o.m lite för kort). Ytan med halvskugga (där det är partiell solförmörkelse) växer å andra sidan med avståndet. Är det halvskugga vi ser? Å tredje sidan träffar skuggan ganska nära Jupiters ena pol så skuggan träffar planetytan rätt mycket på skrå vilket ger en större skuggad yta. Å fjärde sidan ser vi Jupiter från ungefär samma vinkel som solen vilket borde upphäva den effekten.
Jag körde en simulering i mitt astroprogram StarryNightPro. Den övre bilden visar Jupiter sedd från Jorden och den undre sedd från Callisto. Det är svårt att se vad som är kärnskuggan men det är påfallande likt dina bilder.
Hoppas det är början på en lång och spännande Jupitersäsong.

/*Peter R
Månskuggor
Månskuggor
Månskuggor.jpg (111.07 KiB) Viewed 3299 times

Return to “Bilder”