M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 90 X 30 sek
Fotograf: Jakob S & Leif R
Teleskop: Sigma 120-400mm APO HSM
Kamera: Nikon D5100
Kommentar: För en vecka sedan var vi ute och skulle fotografera, och trots att vi var uppe hela natten ville inte molnen ge med sig. Nu provade vi en vecka senare och det blev en riktig toppenkväll! Trots att Ekerö ligger relativt nära city så kunde man se vintergatan, vilket är en väldigt väldigt ovanlig syn i Stockholm. Det var nästan så man trodde att det måste ha blivit elavbrott i stan på grund av att det var så mörkt! Vi var uppe i princip hela natten. Andromedagalaxen har vi fotat tidigare men den gången tog vi bara totalt 12 minuter data (se http://nineplanets.se/imageViewer.asp?ID=62 för jämförelse). Denna bild blev istället 45 minuter data och vilken skillnad det blev! Taget med en Sigma APO-glugg, Nikon D5100, Astrotrac, astrotrac wedge. Stackat med DSS, processat i photoshop CS6. Mer info: http://nineplanets.se/imageViewer.asp?ID=75

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Post by Präriefoten »

Fantastikt sköna bilder på M31

Varför ser vissa av stjärnor med "taggiga" ut jämfört med samma galax men mer gråskalig föregående bild?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Post by skafar65 »

Hej på er!

Vad hände här? Jag håller inte med om att denna bild är bättre! Den kanske skulle kunna bli bättre än den andra på grund av mer signal men jag måste säga att denna är fullständigt sönderbehandlad! Till att börja med, RÖD, varför är Galaxen och allt på bilden rött? Stjärnorna har en för mig ny form, de liknar Nejlikor som man trycker in i apelsiner på julafton sedda från sidan? Bakgrunden är för svart och detaljerna i Galaxen är bortblurrade.

Hårda ord kanske men troligtvis har ni bildbehadlat bort er och jag vill gärna ge feedback till er och hoppas på en ny behandling med bättre resultat. För jag tror ärligt talat att man skulle kunna få fram en betydligt bättre bild av ert material.

Föresten hej på dig Jakob! Det var ett par år sedan nu som vi träffades i Stockholm! :)

Ha det gott! //Micke
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Post by pesa »

Bra bild med vad verkar vara ett grymt bra objektiv! Använde du största bländaröppning? Imponerande isf!
Jag instämmer med skafar att den är för hårt processad. Med råstacken kan ni nog förbättra resultatet en hel del.
T.ex är alla ljusstarkare stjärnor på högra sidan dubbla med kompanjonen ljussvagare och strax ovanför.
Måste vara en delbild som inte är alignad IMHO.

Föresten,400mm objektiv på astrotrac är inte illa! Var slutartiden vald till 30s för att inte utmana astrotrac för mkt eller var det för att slippa överexponering?

Pelle
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M31 Andromedagalaxen - Jakob S & Leif R

Post by Terje »

Jag håller med föregående talare här om att processningen av bildfen nog behöver en vända från grunden, kan det ha varit så att du satt länge i sträck med bilden i ett ganska mörkt rum? Jag har själv lyckats processa en av Roberts gamla bilder så att alltinklusive bakgrunden var blå och jag tyckte färgerna såg kanon ut! när jag gjort annat en stund och tittade på bilden igen (efter att Robert sagt att den var tokblå) såg jag att den just var det, bara att börja om från början igen.
när ni gör om denna bilden så tycker jag ni skall försöka ha en ljusare bakgrund, som det är nu är jag ganska säker på att ni både gör stjärnorna mycket stickigare och "otrevligare" samt tappar massor av svaga detaljer.
På den igen en vända till så får vi se vad vi får!

Return to “Bilder”