Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan Gotland
Exponering: 15 s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Samyang AE 14mm
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Jag publicerade nyligen en norrskensbild från Gotland, jag vände kameran ca 180 grader och tog denna bild med samma inställningar. Samhället heter Katthammarsvik som lyser upp bakom horisonten. Bilden är framkallad i Photoshop CS6 och bilden är därefter skalad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Underbart. När jag var på gotland i somras var Vega och Arcturus det enda man såg :(
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Snyggt, jag antar att du håller andan under 15 s för att inte få vibrationer i träbryggan under exponeringen.

Formatet fungerar bra på min skärm och laddas upp blixtsnabbt.
En annan storlek som funkar bra på många skärmar idag är naturligtvis även HD 1080p med 1920 pixlar i bredd som man ofta arbetar med vid TimeLapse.

/*Peter R
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Den rödaktiga bågen som går från övre delen av vintergatan ner mot högra sidan, är det moln?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hej

Tack för fina kommentarer även på denna bild! Den rödaktiga bågen måste vara en inre reflektion har jag kommit fram till, det blir väldigt lätt mystiska reflexer med detta objektiv är min erfarenhet. Men man får vad man betalar för och detta anses som ett lågbudget objektiv som presterar mycket bra. Det kan kanske vara dålig eller obefintlig coating som är problemet?

Japp jag kör mig själv i parkeringsläge precis när jag trycker på fjärrutlösaren, som tur var så var vissa delar av bryggan stora betongfundament. Så det gick ett hitta stadiga ställen att stå på som tur var :)

Ang 15 s mest att jag får utdragna riskorns-stjärnor i den stora bilden om jag tar längre exponeringar då jag inte har någon följning. Stativet jag har är ett Velbon C-600 som kanske är i svajigaste laget, det kanske tar upp vibrationer om det är lite mjukt vad vet jag :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by Pelle »

Vacker bild! Jag tog en liknande igår på norrskenet stående på en smal vinglig brygga. Som Peter skrev så fick man hålla andan i 15s! Fruktade även att tappa kameran i älven...
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Ja visst är det ett bra stativ vi har hittat ;)

Jag tycker också att 15sek är sweet-spot för bredbilder. Man kan se en viss äggighet om man kikar nära men inte så det stör. 2-sek exposure delay i inställningarna på min nikon är bra också, efter som jag inte kan låsa spegeln.

Förresten stoffe när ska du börja köra från nya obset? Skulle vara kul att hälsa på i Fiby nån gång framöver.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by utas »

Bra jobbat, Stoffe! :good:
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by bjorne »

Kanonfin bild.
:good:
Jag flyger "hem" till Norrland (Kiruna/Gällivare) i morgon och får hoppas på lite norrsken, fast om mitt minne inte helt sviker mig så brukar de var rätt sällsynta så här tidigt på hösten.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Den rödaktiga bågen måste vara en inre reflektion har jag kommit fram till, det blir väldigt lätt mystiska reflexer med detta objektiv är min erfarenhet. Men man får vad man betalar för och detta anses som ett lågbudget objektiv som presterar mycket bra. Det kan kanske vara dålig eller obefintlig coating som är problemet?
Jag testade Samyangs 8 mm och gillade mycket med den, framför allt priset. Men den visade sig tämligen oanvändbar nattetid i Stockholm på grund av den bristfälliga antireflexbehandlingen så den gick i retur. Varenda ljus gav flera interna speglingar. Den Canon EF 8-15 som jag har nu har en otoligt bra antireflexbehandling som står emot det mesta och är dessutom fullframe.
På den bifogade bilden tagen med Samyang 8 mm framför Stadshuset syns även det fasta motljusskyddet eftersom jag har använt den på min fullframe kamera som den funkar med men inte är tänkt för.
14 mm verkar ändå klara sig bättre.
Japp jag kör mig själv i parkeringsläge precis när jag trycker på fjärrutlösaren, som tur var så var vissa delar av bryggan stora betongfundament. Så det gick ett hitta stadiga ställen att stå på som tur var
Man ser direkt vilka som har gjutit egna pirer på sistone :D

/*Peter R
_MG_0833-2L.jpg
_MG_0833-2L.jpg (118.26 KiB) Viewed 5399 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för alla fina kommentarer (jag är förstås mottaglig även för konstruktiv kritik, speciellt bildbehandlingstips mottages gärna).

Mitt pirbygge har lite tekniska problem just nu som jag håller på att lösa, stadigt blev det i alla fall jämfört med C-600 stativet om man säger så :) Mitt obsbygge har ej haft så stor publicitet ännu, det kanske kommer. Bygget vaktas av grannes Gran Danois hund på 75 kg vilket känns tryckt när man inte är där :)

Märkligt egentligen att man köper ett stativ för 500 kr (nypris), en D600 med ett Samyang 14 mm kostar tillsammans 38,56 gånger mer än stativet (oxå beräknat på nypris). Ett bättre stativ står på önskelistan men man är väl för gammal för julklappar när man fyllt 30 antar jag... (dessutom är det långt till jul) 8)

Tack för jämförelsebilden Peter! Vi borde ha en vidvinkelobjektiv tråd där vi jämför de objektiv som finns tillgängliga, så illa tycker jag inte mitt objektiv är med reflexer som det du visade upp.

Intressanta vidvinkelobjektiv är (tycker jag) Samyang 8 har f/3,5 lika så Sigmas version (som är fulltecknande). Det mest intressanta 8 mm objektivet är alla gånger om Nikons 8 mm f/2,8, det är enormt stort och fläskigt, då menar jag både prislappen och fysisk storlek. (Det finns även en Nikon 6 mm f2.8 vilket bör ses på youtube!) Nåväl, för de som är intresserade av hur 8 mm f2.8 ser ut så finns det med på en del videos från rymdstationen ISS där de visar upp sin DSLR fotoutrustning.

Anledningen till att jag köpte mig ett Samyang 14 mm f2.8 var att jag tyckte att Nikon AF 14 mm f2.8 var dyr och det var svårt att hitta några tillförlitliga recensioner. Te x har varken photozone.de eller DxOMark testat den. Skulle jag uppgradera mitt objektiv så skulle nog ett Nikon AF 14 f2.8 vara det mest naturliga ändå för då får jag autofokus vilket jag ibland saknar då det inte finns något ljusstarkare alternativ med så stor bildvinkel.

Peter, är det snart din tur att bygga en pir på det tak där du brukar hålla till? Jag har ett 150x150 mm stålrör med 10 mm gods ca 1 meter långt till övers, det kan eventuellt vara fler intressenter på det. Mycket lätt att svetsa och kapa och borra i. Jag kan eventuellt få tag på fler stålrör i den storleken.

Jag bifogar även i denna tråd en alternativ bild till ursprungsbilden. Tagen kvällen efter bara 100 meter från där ursprungsbilden är tagen. Själv jag tycker att vintergatans band blev bättre med denna bildbehandling, naturligare färger och tydligare detaljer.
Attachments
Vintergatan och ett mysigt lusthus i förgrunden
Vintergatan och ett mysigt lusthus i förgrunden
_DSC8566.jpg (1.86 MiB) Viewed 5323 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Oj, den där bilden var maffig stoffe. Mycket bättre vintergata än vad jag fångat bakom Arlanda's ljusföroreningar. Nu har du gjort mig sugen på en riktig vidvinkel/fisheye, fast jag också skulle behöva en telezoom och en massa andra grejer till teleskopuppsättningen.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vintergatan Gotland - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Vad fint du fått med Vintergatan, är aldrig så mörkt där jag brukar vara. Men de gånger jag provat har jag använt min Zenitar 16mm fisheye på fullframesensor, tidigare hade jag den på en C-sensor och då brukade jag sätta på ett variabelt motljusskydd. Tycker inte jag har speciellt stora problem med reflexer men tror inte den har samma skärpa som din 14mm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”