Norrsken - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken
Exponering: 15 s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Samyang AE 14mm
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Ett fantastiskt norrsken! Ett tag såg det ut som ett stort öga som titta mot mig, jag tycker fortfarande att ögonliknelsen finns kvar i denna bild.

Bilden är tagen på Gotland för mindre än en timme sen när detta skrivs och det är väldigt sällan man ser norrsken så här långt söder ut. Hela himlen var fantastisk med månen, vintergatan och norrskenet samtidigt! Bilden är tagen från Katthammarsviks badstrand längst ute på bryggan. Hoppas fler fick se norrskenet! Jag glömde säga att det var 20-25 grader i vattnet idag :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Ja det blir som ett öga när man betänker reflektionen. Magisk bild!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by MikkoK »

Ända nere på Gotland, det var som f*an. Blir till att hålla ögonen öppna ikväll då (i Småland). Kanske kanske...
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Hej Christoffer,
Grattis, riktigt snyggt. Det bekräftar också det lila ovanför de gröna banden som jag fotograferade från Stockholm.
Här är det så många stadsljus som blandas så det är svårt att vara säker på att det är själva norrskenet som ger skiftningar.

Jag såg på SpaceWeathers galleri en bild från Finland där vad jag antar är fotografen står i vattnet i förgrunden http://spaceweather.com/gallery/indiv_u ... hbhvm4ah63 .
Det var lite häftigt för omedvetet kopplar jag norrskensbilder till smällkall vinter men så behöver det naturligtvis inte vara.
Vid nästa tillfälle får du hoppa i från bryggan :D

Om jag får ge ett råd så är det att inte ladda upp originalfilen som är väldigt stor och tung utan en nerskalad version.
När jag klickar på "Större bild" så vill jag gärna se den i större skala men ändå att den ryms på bildskärmen.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för alla kommentarer!

Visst var det magiskt! Så kul att det är just på Gotland oxå. Det borde ha synts nere i Småland oxå.
Jag såg det lila skenet även visuellt även om det var svagt, ljuset som syns i mitten är Slite glömde jag skriva tidigare.
Jag hoppade faktiskt i vattnet, fast ungefär 12 timmar tidigare :)

Peter, vad är lämplig storlek? Jag trodde alla hade 4K skärmar nu förtiden 8) (Jag själv har inte det) Då skulle det bli perfekt pixelmatchat i full storlek med 24 Mpix :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Lämplig storlek är väl IMAX-format, 8K tror jag Göran Strand nämnde :D
Nej jag vet inte vad som är lämpligast, men mindre än fullformat vilket är svår att ta in eftersom man bara ser en liten bit och måste skrolla i alla led och dessutom tar lång tid att få upp på skärmen.
Jag brukar använda mig av 3 format för denna typ av landskapsbilder beroende på detaljrikedomen i bilden, 1200-, 1800- eller 2400-pixlars bredd, den senare mest för avlånga panoramabilder som då kanske är 800 till 1200 pixlar höga. Då vet jag att bilden ofta måste skrollas i sidled men får plats i höjdled på de flesta skärmar. Sedan brukar jag spara i en jpeg-kompression så att filen sällan blir större än 1Mb men gärna mindre så att den dyker upp snabbt, även med lite långsammare uppkopplingar.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag klickade på en av dina bilder och skrev in samma antal pixlar i bredd, och laddade upp en bild där jag vänt mig om ca 180 grader och tagit en ny bild med samma inställningar som denna.

http://astronet.se/view_image.php?id=2729&gallery=5

Tack för tipsen!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by utas »

Tjusigt, om inte snudd på världsklass! :good:
Det är tydligt att man bor på "fel" sida av ön... -Åkte efter ditt samtal (tack!) ut mot Själsö, på Gotlands västra kust. Den vyn var inte lika kul... Jag hade en fullt upplyst Gotlandsfärja i "norrskensbågens" vänstra hörn och en starkt lysande måne i den högra! Mitt i mellan rullade diset in som tillsammans med svallet efter Gotlandsbåten förstörde fototillfället... Jag fick i alla fall spektaklet på bild, men det är inget jag lägger upp här... :D
Jag måste även inhandla 1 st fullformatare & 1 st ljusstarkt vidvinkelobj. Det jag har nu blir helt enkelt för brusigt/dunkelt... -Vi lägger det under "framtida inköp"...

Hursomhelst, grattis till en utomordentligt fin bild, dessutom "made in Gotland"!

Mvh, Roge.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tackar för kommentarerna! Det är så kul när inspirationen flödar :)

Jag är mycket nöjd med mitt Samyang 14 mm f2,8, jag tror att Sigmas 20 mm f1,8 kan vara ett riktigt spännande objektiv oxå!

Jag passar även på att visa upp en alternativ version som jag till en början inte gillade lika mycket men den kanske blev bättre än ursprungsbilden? Mycket handlar om tycke och smak förstås. (Man får klicka på den för att se den i fullskärmsformat)
Attachments
En alternativ version av samma bild.
En alternativ version av samma bild.
_DSC8467.jpg (787.33 KiB) Viewed 4135 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Wow! Svårt att säga vilken jag föredrar, båda förmedlar en sådan skönhet och lugn.
Möjligtvis att den nya bilden är mera spännande kompositionsmässigt men båda är fullträffar.

En teknisk fråga: Den här bilden har du laddat upp som en bilaga och i mina webbrowsers, Safari och Firefox på Mac, så dyker den upp i hela sin bredd och när man klickar på den så ser man hela bilden.
Om jag laddar upp en bilaga så blir det en liten bild med scrollningslister åt alla håll och klickar man på den så visas bara vänsterdelen. Det är som högerdelen klipps bort i visningsfönstret (hoppas det var förstligt).
Jag skulle vilja kunna lägga upp bilagorna så att de visas som din bild. Och då undrar jag naturligtvis om någon vet vad som gör skillnaden och varför det blir på olika sätt.

Apropå Sigmas 20 mm så har den fått lite blandade omdömmen på FredMiranda.com där flera tycker att den ger reflexer och är riktigt skarp först nerbländad till 5,6.

/*Peter R
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Tompa »

Fantastiskt vacker bild!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag gillar nästan nya versionen bättre, eller jag kan inte bestämma mig :) Tack för fina kommentarer av alla! Av allt fipplande med utrustning och pillande på prylar så är jag glad att jag äntligen fått bra resultat. Det tar oxå ett tag innan man blir riktigt kompis med sin kamera vilket jag känner att jag blivit nu.

När jag laddade upp min version så gjorde jag det under Windows 7 SP1 64 bitars med Firefox 23.0.1 och valde enbart som bilaga, om det har någon betydelse hur stor bilden är så valde jag 1618x1080. Hoppas det löser sig för dig Peter med bilagsfrågan.

Ang objektiv så brukar jag titta på DxOMark och Photozone.de men FredMiranda ska jag ta en titt på, jag är bara glad för alla tips och trix jag kan få. Man blir aldrig fullärd inom detta område som tur är :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”