IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IFN runt M81 & M82
Exponering: L: 41*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer en riktigt plågsam stretch för att visa all den svaga "Integrerade- Flux-Nebulositeten" (IFN) som ligger i bakgrunden runt M81 & M82, nåt som många inte känner till och ännu färre lyckas få fram. Här upptäckte jag att det inte bara är mkt data som gäller, utan bra förhållanden är mängden inte värd mkt. Jag tror jag slängde runt 5 timmar lum och nöjde mig med de runt 3½ timmarna som togs när månen var minst närvarande, och stjärnornas lägsta FWHM var under 3.5". För att göra det här snyggt krävs det nog många gånger fler subbar än vad jag skrapade ihop, nästa år kanske.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Jättebra bild och med så mycket data så finns det mer att titta på än bara galaxerna.

Bilden såg så intressant ut och M82 finns med i Arp's katalog över konstiga galaxer, så jag googlade upp IFN runt de här galaxerna och det är rester från en närkontakt för några hundra miljoner år sen när de bara var sisådär 10000 ljusår från varann. Till vänster om M81:s kärna och aningen nedåt på din bild ligger dvärggalaxen Holmberg IX som är ett arv från den närkontakten (troligtvis nyaste galaxen i vår relativa närhet). Det kan bli flera om några miljarder år när M81 och M82 kommer riktigt nära varann igen.

/Lasse
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by mattssporre »

Jonas,

jag tycker def inte att strechen är "plågsam" - tvärtom det ser superbra ut. :good:


Själv hade jag kört HDRMultiscaleTransform i Pixinsight för att få lite mer kontrast i de riktigt ljusa delarna (så försvinner inte detaljerna där). Sen hade jag gärna lagt till färgen :D - men det hoppas jag kommer i nästa version :?:

Återigen - Sk!itbra!

Mvh
Matts
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt bra!

Det vore kul att se en inverterad bild också. Av någon anledning har ögonen (åtminstone mina ögon) lättare att urskilja de finare nebulösa detaljerna när dessa är mörka mot en ljus bakgund.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Läckert och intressant! Jag minns att jag hade problem med bakgrunden när jag skulle processa min bild av dessa galaxer. Det var svårt att få det snyggt och jag tänkte i mitt stilla sinne att det berodde på ljusföroreningar. Det gjorde det säkert också, men efter att ha sett denna häftiga bild misstänker jag att jag även suddat bort en del nebulositet... Man lär sig så länge man lever :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Robert »

Mycket fina svaga detaljer du har fått fram där. Jag har inte tänkt på att det finns något sådant där på mina bilder. Troligen syns det inte alls pga foto från stadsmiljö men jag får väl stretcha och se om jag kan se något spår över huvud taget någon gång...


Edit: Kollade lite på 2 av mina M81 bilder och kunde se lite lite av det på en av dem. Men en spdan bild som din är inget jag kan åstadkomma hemma. Blir väl till att köpa pirplats hos dig för att lyckas med det :)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Terje »

Lazze wrote:Jättebra bild och med så mycket data så finns det mer att titta på än bara galaxerna.

Bilden såg så intressant ut och M82 finns med i Arp's katalog över konstiga galaxer, så jag googlade upp IFN runt de här galaxerna och det är rester från en närkontakt för några hundra miljoner år sen när de bara var sisådär 10000 ljusår från varann. Till vänster om M81:s kärna och aningen nedåt på din bild ligger dvärggalaxen Holmberg IX som är ett arv från den närkontakten (troligtvis nyaste galaxen i vår relativa närhet). Det kan bli flera om några miljarder år när M81 och M82 kommer riktigt nära varann igen.

/Lasse
Nu anar jag en viss begreppsförvirring här! :)
IFN är reflektionsnebulositet från gas och stoft utanför vintergatans skiva som lyses upp av resten av vår galax och täcker stora delar av himlen och alltså inte relaterat till det stoft gas och "stjärndamm" som spridits ut efter närkontakten M81 M82.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Visst är det så Terje :shy:

Jag får erkänna att jag trott att de bilder jag sett på nebulositeten mellan M81 och M82 har berott på närkontakten som skett mellan dem, fast då brukar det väl kallas "tidal streams" eller något liknande.

/Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: IFN runt M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Terje »

För de intresserade rekomenderar jag en koll på denna sida.
http://www.galaxyimages.com/UNP_IFNebula.html

Return to “Bilder”