M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosan
Exponering: 97 x 15 sek
Fotograf: Jakob S & Leif R
Teleskop: Meade 12" LX200GPS
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Efter att ha firat valborg med flickvännen och hennes familj åkte jag ut till Ekerö denna riktigt fina kväll och möttes upp med Leif R. Det skulle visa sig vara en riktig toppenkväll utan ett moln till synes. Vi var uppe till klockan 04, gäller att passa på nu. Under kvällen slog mig tanken flera gånger hur skönt det är att sommaren är påväg, men samtidigt synd ur astro-synpunkt.

Taget med en Meade 12" LX200GPS, F6.3 reducerare (onödigt i detta fall, men lättare att hitta då), Canon 600D kamera. Autoguidat med en 50mm sökare, Meade DSI PRO, GPUSB interface samt PHD guiding programvara.

Mer info: http://nineplanets.se/imageViewer.asp?ID=71

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by thanders »

Snygg Bild!
Var på Ekerö finns denna bra plats att fotografera från?

mvh
Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by Takashi »

Hej Thomas!

Det är på gården i ett villaområde hos leifs föräldrar. Platsen i sig är inte speciellt bra (mycket ljusföroreningar från stan samt grannar som har lampor som lyser väldigt starkt). Från Järfälla tror jag du har betydligt bättre (å närmare) platser att köra ifrån! :)
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by thanders »

Ekerö är inte så långt hemifrån. Trodde annars att det är relativt lite ljus på Mälaröarna, men det beror såklart på var man är.
Problemet är alltid detsamma: bilväg, nära, låg horisont och lite ljusföroreningar.
Förvånansvärt att det blir så bra ändå. Använder du filter eller annat?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by Takashi »

thanders wrote:Ekerö är inte så långt hemifrån. Trodde annars att det är relativt lite ljus på Mälaröarna, men det beror såklart på var man är.
Problemet är alltid detsamma: bilväg, nära, låg horisont och lite ljusföroreningar.
Förvånansvärt att det blir så bra ändå. Använder du filter eller annat?
/Thomas
Hej! Ja, det är alltid att man irriterar sig på en del, men man får göra det bästa man kan utifrån de förutsättningar man har. På något sätt är jag rätt glad ändå med tanke på att man idag kan använda en relativt billigt DSLR-kamera och använda den för astrofoto och få såpass bra resultat. Detta var ju otänkbart bara för 10-15 år sedan. För skojs skull har jag satt ihop en bild som visar skillnaden på en 15 sekunders exponering samt hur det blir när man stackar 97st 15-sek exponeringar (samt använder darks). Detta är från passet i onsdags.

Vi använde förresten inga filter alls för detta. Jag har köpt ett CLS-filter, men jag tycker att det har fungerat sådär. Ska utvärdera det noggrannare nästa säsong.
m57comparison.jpg
m57comparison.jpg (384.39 KiB) Viewed 3309 times
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by gunnar »

Hej,
Mycket tydlig bild av ringnebulosan!
Jag tycker att ni ska testa att ta några flats också då sådana är ett ganska bra motmedel mot vinjetteringen. Prova och se vad det gör för skillnad! Och fortsätt med darks såklart. ;)


Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M57 Ringnebulosan - Jakob S & Leif R

Post by Torbjörn »

En fin bild av M57. Intressant även att se hur en 15 s exponering ser ut.

Hälsar Torbjörn :)

Return to “Bilder”