Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus med 4 månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Saturnus var i opposition den 28:e april men det var först den 30:e som det blev klart väder.
Seeingen var det i sig inget fel på men tyvärr blåste det nästan oavbrutet så teleskopet fladdrade som en vimpel.
Ringen syns ljusare än vanligt på grund av den s.k. Seeliger-effekten.
Månarna är från vänster: Rhea, Dione, Tethys, och Titan.
Saturnus stod på mellan 18 och 15°. Syd är uppåt.

Jag använde mig av monokameran med rödfilter och har lagt ihop data från färgkameran.
TeleVue Powermate 4x vilket ger f/19,2.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by utas »

Hej, Peter!

En fin fångst med månar och allt!
Själv har jag hamnat i ett "astronomiskt limbo", med klara nätter och i övrigt urusla förhållanden!
Tänkte att jag skulle få några bilder på Saturnus runt opposition, men det blev tji...
Hoppas på att få några kvällar med stadig seeing nästa vecka!

Mvh, Roger!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En fin bild på Saturnus och månarna. Det gäller att passa på nu runt oppositionen. Keep up the good work :good:

Vänliga hälsningar,
Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej,
Saturnus har inte varit lätt i år och och på grund av vinden var bara ca 3% av bildrutorna riktigt skarpa.
Jag har lagt ihop de bästa bilderna från flera sekvenser på upp till 3.000 frames vardera, både i färg och svart-vitt så det blev en bild till slut men kanske inte riktigt så bra som jag hade hoppats på.
Detta är bara min andra Saturnus för säsongen. Den första tog jag redan den 4 mars kl. 2 på morgonen.
Då var turbulensen så svår att Cassini-divisionen knappt syntes på någon enskild frame men efter stackning var jag ändå förhållandevis nöjd med resultatet.

Jag har nu gjort en animation mellan bilderna som visar hur skuggan har förflyttat sig, att ringarna är tillfälligt lite stängdare och att de har blivit ljusare vid oppositionen.

/*Peter R
Sat_0304-0501.gif
Sat_0304-0501.gif (162.79 KiB) Viewed 4637 times
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Danjel »

Riktigt snyggt! Själv tycker jag det är riktigt marigt att få med månarna utan att själva planeten blir överexponerad. Har du något tips?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej,
Det finns lite olika sätt att få fram månarna på.
En metod som jag har använt mig av här är att exponera planeten som vanligt och sedan stacka flera tusen frames i 16 bitar. Då går det ofta att få fram månarna genom att dramatiskt öka luminansen i exempelvis Photoshop. Sedan maskar man bort den överexponerade planeten och kopierar ihop bilden med en där planeten är snyggt behandlad.
På Saturnus kan man få fram månarna ner till magnitud 10-11 med den metoden.
Den andra metoden går ut på att öka exponeringen succesivt vid plåtningen och då kan man få med betydligt ljussvagare månar som i Uranus fall ner till magnitud 14-15. http://astronet.se/view_image.php?id=322&mode=large . Men problemet kan vara att hitta rätt exponering eftersom planeten också överstrålar mera och lätt dränker närliggande eller ljussvaga månar i sitt sken.
På Saturnus har jag lyckats få med 7 månar som mest.
Den stora utmaningen skulle vara att fånga Mars månar Phobos och Deimos. Det får bli ett projekt för nästa år då Mars på nytt hamnar i en relativt gynnsam opposition.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:Hej,Den storas utmaningen skulle vara att fånga Mars månar Phobos och Deimos. Det får bli ett projekt för nästa år då Mars på nytt hamnar i en relativt gynnsam opposition.
Det låter som ett riktigt kul projekt!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det låter som ett riktigt kul projekt!
Ja, jag tänkte faktiskt på er okultationsstav när jag skrev det?
Jag försökte tillverka en förra året men fick det inte att fungera. Vilken typ av okular fungerar bäst och vad ska man tänka på?

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Den ursprungliga tanken jag hade med ockultationsokularet var faktiskt att försöka klämma svaga månar. Nu blev det aldrig några organiserade försök men jag och Magnus gjorde ett misslyckat försök på Jupiters 5e måne i april.

Rent praktiskt så är nog det viktigaste att man har ett okular med en bred fältstoppsring så man har något att fästa ockultationsstaven i. Ett billigt Plössel borde fungera bra men om det inte fungerar så kan det vara värt att kolla om fältstoppsringen verkligen ligger i okularets fokalplan. Om staven ligger på fel avstånd (eller om man tar av ev. glasögon) så går det bara att nå fokus på antingen staven eller objektet.

Vad var det som inte fungerade?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Vad var det som inte fungerade?
Om jag minns rätt så lyckades jag inte få den helt i okularets fokalplan och dessutom hade jag allvarliga problem med följet.
Men jag ska titta igenom mina okular igen och se om jag hittar något som skulle kunna funka.

/*Peter R

Return to “Bilder”