Jupiter - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Jupiter - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Mitt första trevande försök att närma mig solsystemet med min 90 mm refractor (köpt för en vecka sedan). Skäms lite när jag ser alla andra vackra bilder, men känslan när jag såg Jupiter var oslagbar. Inser att jag har mycket att lära mig. Filmade en 35 sekunders sekvens med min Canon EOS 450D och en 2x barlow som jag stackade i registax 6.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by utas »

Hej!

Nej, skämmas skall du absolut inte göra!
Alla försök är av godo, även de första trevande. Jupiter är väldigt liten nu, och blir allt ljussvagare. Samtidigt svårare att fånga!
Kolla om du kan ställa vitbalansen i kameran, om det går att få med mer blått ljus. Antar att den och "binning" funktionen kom först på EOS 550D, dock.
Borde iofs. funka med kamerastyrnings -programmet "Backyard EOS".

Lycka till med planetjakten!

Mvh, Roger.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by magnahrl »

Rart att se din Jupiterbild med din nyinköpta refraktor. Håller helt med Roger: varför ska du skämmas? Bejaka istället den där oslagbara känslan när du såg Jupiter. Vi måste alla börja från början. Jag har varit amatörastronom sedan -65 men aldrig egentligen kunnat astrofota "bara" observera visuellt -skäms inte det minsta.
Lycka till :good: och hjärtligt välkommen till AN!
/Magnus
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by Corpze »

Alla tar vi stapplande steg i början. Keep up the good work! Bättre än min första jupiter!

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Harry Coma
Posts: 1
Joined: 2013-03-25 08:30:35
spamtest: JA

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by Harry Coma »

Tycker du har lyckats alldeles utmärkt :)

Hoppas själv att få en fin bild på jupiter innan det är för sent för denna gången..
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by Torbjörn »

Hej Daniel!
Grattis till din första Jupiterbild, såg även att du hade kommenterat ett av mina klipp på Jupiter på min Youtubekanal. Jag är själv definitivt inte någon "kung" på planetfotografering, försöker själv lära mig, men några tips ger jag dig gärna.
Jag har till mina Youtubeklipp

http://www.youtube.com/user/torbjornsholmqvist

i början använt en 90 mm Evostar 90 refraktor med en brännvidd på 900 mm, alltså ett F-tal på 10. Till denna använde jag en 2X Barlowlins vilket då alltså gav mig ett F-tal på 20. Jag använde en webbkamera Logitech C-250 där jag har demonterat linsen och tejpat på en avskuren filmrulleburk. I toppen av detta tejpade jag fast ett IR/UV-blockerande filter. Tips om detta hittade jag på Youtube.

Numera har jag först gått över till ett 200 mm SCT-teleskop och därefter köpt en CCD-kamera DBK21AU618.AS som jag håller på och lär mig. Får ett F-tal på 25 med hjälp av en 2,5X Barlow. Har fotat Jupiter, Saturnus och månen med den hittills och...ja...det gör skillnad mot gamla utrustningen.

Vad har du för brännvidd på din refraktor eller vilket F-tal?

Tips:
1) Se till att få upp storleken på planeten. Ett F-tal på ca 20-25 är bra. Skaffa en Barlow som räcker till detta.
2) Jupiter kan du filma i ca 2 minuter utan att riskera "smetning" pga Jupiters rotation. Fler bilder = bättre resultat och då kan du skrota bilder rätt friskt och ändå ha många kvar.
3) Roger har rätt i att man får försöka fixa med vitbalansen. Den blå komponenten blir annars för svag. Saturnus blir t ex helt gul annars. Mycket lättare att fixa innan man filmar än i efterhand i bildbehandling...
4) Använd IR-blockerande filter om du inte redan gör det. Infrarött smetar ut skärpan, speciellt om planeten står lågt.
5) Försök filma när planeten står så högt som möjligt. Lättare sagt än gjort med Jupiter just nu...och även med Saturnus som ligger lågt över horisonten.
6) Om seeingen är kass så blir resultatet ofta därefter :sad: Varierar mycket från kväll till kväll och under kvällen.
7) Att fokusera är svårt, och värre ju högre F-tal man använder...försök fokusera på en av Jupiters månar istället för planeten. Fokusera om noga inför varje film så ökar chansen att någon blir bra. "Skrotprocenten" blir hög nästan hur man än gör.
8 ) Månen är mycket lättare att fota än planeter.
9) Prova stackningsprogrammet Avistack 2 (gratis). Jag tycker det är bättre även om det är lite struligare att lära sig. Registax är däremot lättare att göra sista finjusteringarna med. Jag stackar med Avistack 2 och slutjusterar ljusstyrka, kontrast mm med Registax 6.

Lycka till! :D

Hälsningar
Torbjörn

Return to “Bilder”