En magisk final - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

En magisk final - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: En magisk final
Exponering: 20 sek ISO 1600
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 24-70/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Natten mot idag var det sagt att en inkommande solvind skulle nå jorden och eventuellt orsaka norrsken. Förhoppningarna var höga då denna solvind kom från ett kraftigt solutbrott. Timmarna gick och vi såg inte en tillstymmelse till något grönt sken i norr.

Trots det blev det en väldigt lyckad kväll. En kväll fylld av vackra observationer och en del vemod.

Det vi såg var bland annat en månskära som sakta gick ner mot horisonten och färgades rödare och rödare. Kometen PanStarrs som blir allt svagare under dess återfärd och Andromedagalaxen som snart försvinner i de ljusa kvällarna.

Sammantaget en magisk kväll med varmt väder (Runt nollan) och helt vindstilla. Mestadels stod jag bara och njöt av stjärnhimlen med en känsla av vemod. Nu är den astronomiska natten slut här i norr och vetskapen att det dröjer ett halvår innan jag får se mina stjärnor igen är lite jobbig, samma visa varje vår :)

Och hejdå till PanStarrs, var det sista gången vi sågs?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: En magisk final - Göran Strand

Post by Yquem »

Läcker bild, Göran!
Ha en skön sommar!
/Anders
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: En magisk final - Göran Strand

Post by Robert »

Läcker bild. Dags för solfoto för hela slanten nu?
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: En magisk final - Göran Strand

Post by gost »

Ja, nu lär det blir en hel del solfoto. Väntar fortfarande på att en ny kamera skall släppas som ger mig möjlighet att få med hela solskivan på en exponering. Den skall släppas under Q2.

/Göran

Return to “Bilder”