C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holmström

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holmström

Post by glappkaeft »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2011L4 Panstars och M31 - (Komet och Galax)
Exponering: 60 x 90 sek = 90 min
Fotograf: Patrik Holmström
Teleskop: Canon 70-200 mm F4L
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Snabbbehandlat resultat av nattens övningar tagna mellan 20:04-21:40 UT.

Den låga höjden över horisonten i kombination med tunna moln i norr försvårade exponeringarna. Datat kalibrerades med flats, darkflats och darks i Deepskystacker med den kometstackningsalgoritm som kompenserar för kometens rörelser.

Jag behövde uppdatera till betaversionen 3.3.3 beta 51 för att RAW-filerna från Canon 600D kameran skulle läsas in korrekt.

Har bara använt en del av bilderna, 60 oguidade bilder från en CG-5, 90 sek exponeringar med 200 mm, F/4 och ISO 1600. Om det visar sig att övriga bilder ger ett bättre resultat så kommer jag att uppdatera bilden.

Detta var mitt första riktiga test av Canons 70-200 mm F4L objektiv. En första analys är att utöver en relativt svag viginettering (som hanterades med skyflats) vid 200 mm/F4 så finns litet att anmärka (försumbar viginettering, distortion samt färgfel vid övriga brännvidder/f-tal).
Image
Klicka for att se stor version av bilden
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2011L4 Panstars och M31 Komet och Galax - Patrik Holms

Post by Peter R »

Hej Patrik,

Fantastisk djup bild där nebulositeten från de 2 objekten smälter ihop i en brygga men det krävdes altså 1,5 timmars exponering :good:
Ditt objektiv har generellt fått väldigt bra betyg i olika tester och recensioner och väger bara hälften mot 2,8 varianten.

/*Peter R
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by Pelle »

Verkligt imponerande bild!
Jag undrar hur du har gjort? Hur har du undgått att få galaxen utdragen om du registrerade på kometen? Eller har du gjort två bilder med en registrerad på stjärnorna och en på kometen? Men hur har du lyckats slå ihop dom isåfall? Jag skulle försöka med lager i PS men antar att det skulle bli konstigheter i övergången mellan bilderna.
som sagt imponerande bild och ett gott hantverk!

/Pelle
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by Nokturner »

Tjusigt! Jag var också ute i natt och försökte samma motiv. Men jag fick inget som liknar ditt resultat, för mycket dis för min teknik här utanför Sundsvall. I stället för att lätta, så tätnade diset alltmer, tills sist fick jag inse att det inte skulle bli någon bild denna kväll/natt. Andromedas strukturer i din bild tycker jag är det som gör bilden, om man nu skall kommentera annat än den använda tekniken. Kanske kunde man vitbalansera det röda sticket i partier av bilden, vilket jag gissar är ljusföroreningar i diset? Men den är ju som du säger snabbehandlad. Om man nu vill justera sådana saker i bilden förstås. Bra jobbat, så vitt jag kan förstå med mina humbla kunskaper på området.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by glappkaeft »

Pelle wrote:Verkligt imponerande bild!
Jag undrar hur du har gjort? Hur har du undgått att få galaxen utdragen om du registrerade på kometen? Eller har du gjort två bilder med en registrerad på stjärnorna och en på kometen? Men hur har du lyckats slå ihop dom isåfall? Jag skulle försöka med lager i PS men antar att det skulle bli konstigheter i övergången mellan bilderna.
Det var precis så jag hade tänk göra men när jag gogglade runt lite för att se om det fanns några tips så hittade jag DeepSkyStacker sida med "Technical info". Där beskrivs hur DSS kan göra Comet Stacking. Då var det bara att markera upp galaxkärnan så fixade programet rubbet medans den stackade bilderna i övrigt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by glappkaeft »

Nokturner wrote:Kanske kunde man vitbalansera det röda sticket i partier av bilden, vilket jag gissar är ljusföroreningar i diset? Men den är ju som du säger snabbehandlad.
Jo, det där irriterande rödsticket ska bort! Inget jag gjorde bet riktigt på det men jag får sätta mig ikväll och i helgen och försöka igen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by skafar65 »

Fantastiskt spännande och bra bild! Tajming, tålamod och bra väder krävs! Du tycks ha allt :)

Mvh //Micke
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by glappkaeft »

Så efter ett antal timmars brottande med gradienter och annat bjäfs så har jag något som ser bättre ut än tidigare. Brusreduseringen på förra bilden var ju uppåt väggarna (drog för mycket både i kontrasten och brusreduceringen) och färgbalansen mycket suspekt.

Hoppas detta smakar lite bättre. Det finns forfarande mer att göra, jag har en bunt 15 sekunders exponeringar som nog skulle ge mer färg till stjärnorna och har redan upptäckt att jag nog kan elliminera gradienten mer innan själva bildbehandlingen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by Tompa »

Häftig bild, bra objektiv det där! Ombehandlingen smakar bra!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by jwarell »

Snyggt Patrik, häftigaste bilden från Sverige hittills!

:good:

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by akjalam2 »

Grymt bra .
/P
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: C/2011L4 Panstars och M31 - Komet o Galax - Patrik Holms

Post by glappkaeft »

En sista omarbetning från stack till färdigbild där varje steg i processen är förbättrad. Bildbehandlingsskärmen är nu omkalibrerad (hade tappat inställningarna och blivit för mörk igen). Gradienten från de tunna molnen och diset är nästan helt borta nu.

Jag vill aldrig se en bildgradient igen (dock så får jag nog räckna med det nu när jag kör foto med kort brännvidd) men jag har iaf lärt mig en massa nya bildbehandlingsknep till nästa gång.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”