Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ett lovande försök med min DBK 21AU618-kamera. Körde 60 FPS, 1/60 exponering, ca 75% histagram.2 minuters video. Tack för alla goda råd som jag fått :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Johan »

Bra bild med mycket detaljer! Hur upplever du att kollimeringen av din C8 fungerar?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tack Johan! Man lär sig successivt. Jag tycker att det fungerar bra med kollimeringen, kollar den ibland och skruvar en aning om det behövs. Har brukat kollimera på Aldebaran med ett 6 mm okular nu när jag håller på med Jupiter.
Vänliga hälsningar,
Torbjörn
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Johan »

Jag har ju läst om att många brukar kollimera mot en stjärna i som ligger inom samma område av himlen där man tänkt att fota/observera. Har alltid undrat över hur stor skillnad det egentligen blir. Men jag har märkt att min kollimering kan variera en del beroende på vilken altitud på himlen man tittar på, så jag antar att det spelar ganska stor roll.

//Mvh Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Hej igen Johan!
Jag vet faktiskt inte hur hur stor skillnad det blir med kollimeringen mot olika delar av himlen, har egentligen bara varit noga med kollimeringen när jag har tittat på Jupiter och då har jag valt Aldebaran. Man kanske skulle kolla åt lite olika håll...för det har säkert någon betydelse hur man tiltar tuben. Jag håller på och klurar på inställningar för att fota Saturnus, gjorde ett "quick and dirty" försök häromnatten men det blev inte speciellt bra. Cassinidelningen blev deformerad bland annat. Dålig seeing...
Ha´re gött hälsar
Torbjörn :)

Return to “Bilder”