Saturnus 130327 - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus 130327
Exponering: 1/30 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!

Årets första Saturnus. Stundtals fin seeing för altituden, 17 grader. Tråkig transparens och fullmåne att tampas med.
Tog ett antal serier, detta är den bästa jag tog med DBK.21 färgkameran. Jag tog även ett antal rgb -serier med DMK.21:an, och de håller helt klart högre kvalitet. Jag får tyvärr inte någon ordning på filerna genom R6, grynighet och artefakter... Skall försöka att köra dem genom R5 och aligna med "centre of gravity". Brukar funka bättre, när planeten "skevar" pga. turbulensen. Den blå kanalen är oerhört svår att fånga (ljussvag), den mår inte bra av planetens låga höjd på himlen... Hoppas på bättre förhållanden framöver med bra transparens. Det är VÄLDIGT sorgligt att Saturnus står lägre och lägre för vart år nu, när ringarna börjar öppna sig... -Även en Glad Påsk tillönskas alla!

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av Saturnus. Jag skall själv göra några små försök att filma den så snart som tillfälle ges :)
Tråkigt att den sjunker mer och mer för varje år nu, kommer väl att dröja innan den vänder uppåt igen...

Glad Påsk!
Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Grandiost som vanligt, när du är i farten! Speciellt med tanke på att Sat. stod under 20 grader. Själv har jag tittat (ej observerat!) lite visuellt på Sat. med min Intes MK66 mak. och synen är så magiskt vacker så det känns smärtsamt!

Glad Påsk!
/Magnus
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by Johan »

Riktigt snyggt! Kan bara hålla med om att det är väldigt tråkigt att Saturnus står lägre och lägre. Vilken montering använder du till din C9a?

//Mvh Johan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by Peter R »

Riktigt fin början på en rekordkort Saturnussäsong.
Du verkar ha hittat rätt på inställningarna så det kommer nog ändå att bli några fina bilder i år.
Jag hade premiär den 4:e mars med Saturnus på 15°altitud och en mördande turbulens. Den dåliga transparensen gjorde dessutom att jag inte kunde gå upp i förstoring. Trotts det blev ändå en hygglig svart-vit bild efter att ha stackat 3.000 frames.
Set fram emot flera fina Saturnus.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by utas »

Tack för trevlig input!

Torbjörn: Lycka till, hoppas du får bra förutsättningar!
Magnus: Vi skall ut i fält och leta bra seeing snart. Magiskt vacker är en korrekt benämning på solsystemets pärla!
Johan: Jag använder CG5:an tillsammans med C9:an på balkongen och EQ6:an i fält.
Peter: Ja, det är som vanligt den blå kanalen som inte hänger med... annars tror jag man vinner på att använda DBK.21 istället för mono plus filter just pga. den nyckfulla seeingen. Den röda kanalen är faktiskt rätt ok, så en svartvit bild kanske vore att föredra! Provade att ta en tagning genom ir -filtret, men bilden var alldeles för ljussvag. Förmodligen blir den lite bättre framåt opposition.

Jag lägger ut en rgb -bild från samma natt. Helt klart är det inte riktigt värt extrajobbet med bearbetningen i år, pga. de sämre förhållandena...
130327 rgb a.jpg
130327 rgb a.jpg (62.98 KiB) Viewed 2687 times
Mvh, Roger.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus 130327 - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger; vår planetfotos Zlatan -Karln gör nästan allt av inget :good:
/Magnus

Return to “Bilder”