Jupiter 2012-03-27

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jupiter 2012-03-27

Post by Torbjörn »

Jag tog de här bilderna av Jupiter i onsdags med min nya DBK21AU618AS plantetkamera. Filmerna tog jag med IC Capture, debayering med Firecapture, stackning med Avistack 2, finjusteringar med Registax 6. Mina fotoförsök har varierat i kvalitet, beroende på förhållandena. När de här togs var förhållandena hyfsade.

Den svartvita bilden är tagen med W21 orangefilter. Samtliga bilder är dessutom tagna med IR/UV-blockfilter.

Många planetbilder på det här forumet är betydligt bättre än dessa men jag är framförallt intresserad av att höra konstruktiv kritik och idéer om hur bilderna kan blir bättre. Planetfoto är kul! :)

Vänliga hälsningar,
Torbjörn
y4_Bilinear_pp1.jpg
y4_Bilinear_pp1.jpg (10.39 KiB) Viewed 1027 times
y9_Bilinear_pp.jpg
y9_Bilinear_pp.jpg (11.56 KiB) Viewed 1027 times
Attachments
w21_Bilinear_pp3.jpg
w21_Bilinear_pp3.jpg (16.16 KiB) Viewed 1027 times
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Jupiter 2012-03-27

Post by hansg »

Hur många bildrutor eller tid på avi:n använde du? vilket teleskop?
Skärpan är lite utsuddad undrar om det inte är Registax 6 som gör det?
Sedan kan ju planetfoto vara ganska hopplöst vissa dagar pga seeing.
Filmar i Firecapture aldrig mindre än 6000 bildrutor,sedan enbart Registax för stackning ,aligment etc, äldre version nr 5, tycker att ver 6 smetar ut de finare detaljerna, vet inte om det är jag som inte behärskar 6:an, bidbehandlingstiden i 5:an blir längre men som sagt i 6:an får jag ingen bra slutbild.

Efter Registax kör jag oskarp mask i photoshop

Men finns väldigt duktiga planet fotografer här som kan hjälpa dig med goda råd, själv är jag ingen bra fotograf och inte ute efter de snygga bilderna utan drar på
mycket kontrast mm för att fånga om möjligt de små ljussvagare formationerna på planeten
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter 2012-03-27

Post by Torbjörn »

Jag använde ett Celestron C8 teleskop och filmade drygt 7000 bildrutor, ca 2 minuter, per bild. Körde 60 bilder/sekund och 1/76 sekund exponering. Jag filmade med IC Capture och gjorde debayering med Firecapture. Sedan lät jag lät Avistack 2 ta hand om bearbetningen i automatisk mode. Är nybörjare på det programmet så jag kan det inte speciellt bra än. Ljussättningen fixade jag med i Registax på slutet innan jag kände mig klar med bilden. Har tagit bilder i några dagar nu och de här blev bäst. Andra dagar har det blivit riktigt kass pga dålig seeing.

Return to “Bilder”