C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2011 L4 Panstarrs
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Göran Strand var på besök i Stockholm ikväll och vi började rigga i god tid före solnedgången.
Vi gjorde en poluppställning genom att utgå från Solens position, satte på kameran när det började mörkna och tog några bilder med jämna mellanrum.
Jag tog även fram min 100mm kikare med utbytbara okular och satte på 2 st 20mm vidvinkelsokular för att försöka få visuell kontakt. Men kometen förblev osynlig.
Det var bara senare på kvällen när jag gick igenom bilderna som jag lyckades upptäcka den mycket ljussvaga kometen i skymningsljuset.
Tiderna är angivna i lokal tid.
Vi får verkligen hoppas att den ljusnar rejält under kommande dagar.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by jwarell »

Härligt Peter, då vet vi att den har klarat rundan runt solen!

Ingen skymt av Mars på bilderna? Den ska ju ligga bara några grader till höger om kometen, mag 1,2.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Takashi »

En otrolig bedrift! Måste ändå varit en rätt bra känsla att se den dyka upp på skärmen när du kom hem.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen en ypperlig prestation! Jag har i ett annat forum (AG) gissat att de första bilderna från svensk horisont skulle tas antingen den 11 mars eller den 12 mars - men det blev alltså tidigare än så.

mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Jonas »

Grattis till första bilden Peter!
En rolig effekt med bilderna du lagt in är att de två tillsammans ger intrycket av att du varit ovanför molnen när du fotograferat :D
Ändå; jag antar du var uppe på taket?
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by gost »

Peter, först och främst tack för igår. Kul att återigen få ägna oss gemensamt åt denna fascinerande hobby.

Det glädjer mig att allt vårt frysande på ditt tak gav resultat, lite synd bara att vi inte lyckades se kometen visuellt. När jag ser dina bilder så ser jag att vi i alla fall tittade på rätt område med din binokikare, jag känner igen molnstrimman i den nedre bilden. Hade vi inte varit så frusna så kanske vi hade kunnat slappna av tillräckligt för att få syn på den i kikaren.

Peter, hur låg kometen på chippet, nära centrum? Intressant att veta hur bra monteringen skötte sig.

Konstaterar också att du postade din bild bara några timmar innan jag klev upp, denna nyfikenhet av att bekräfta kometen är ett bra bevis på ditt intresse för astronomin :-)

Nu ser jag fram emot en vecka med rapporter och bilder på kometen från svensk mark, det skall bli spännande att följa dess utveckling.

/Göran
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Nog kan man ana en svans som går snett uppåt vänster från kärnan? Eller är det bara som jag inbillar mig? På min skärm just nu ligger svansen på gränsen till vad jag kan upptäcka.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Vilka killar. Er hängivenhet, envishet och stora astrofotografiska kunnande ger resultat på nytt. :good:
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Stort tack! Era kommentarer visar att det var mödan värt att gå igenom materialet noggrant och sedan dra hårt i pixlarna. :D
Göran och jag hade inte mycket förhoppning om att vi hade lyckats eftersom vi inte fick någon visuell bekräftelse vare sig i kikaren eller på kamerans display.
Och ändå var behållningen en väldigt avslappnad och trevlig observation som vi avslutade visuellt på en väldigt stabil Jupiter med 24mm (30x), 5mm (143x) och även 2mm (358x).

Apropå selektivt seende: Det var nära att jag missade kometen på bilderna som börjar lämna svaga synliga spår först 20 mn efter solnedgången. När jag väl hade identifierat den på bild så var det sedan omöjlig att missa på efterkommand bilder och den syntes nästan ända ner till horisonten, dvs totalt mellan kl. 17:57 och 18:36 lokal tid.
Jag fotograferade även med min Eos 40D med en 200mm men där syns inget av kometen på någon bild över huvud taget.
Nog kan man ana en svans som går snett uppåt vänster från kärnan? Eller är det bara som jag inbillar mig? På min skärm just nu ligger svansen på gränsen till vad jag kan upptäcka.
Jo jag anade den också men efter att ha stackat de 12 bästa bilderna så har den blivit lite tydligare.

/*Peter R
Stack av 12 bilder
Stack av 12 bilder
_MG_4658-4680 stack-05M.jpg (293.07 KiB) Viewed 11120 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu ikväll, den 11 mars, var det ännu klarare himmel jämfört med igår men jag var ute lite för sent för att hinna rigga teleskopet så det fick bli Eos5D MkII med 200mm på stativ och nu gick det faktiskt att se kometen med en pytteliten svans på bilderna.
Det är ännu inget imponerande men den har redan blivit aningen lättare att fånga på bild.
Jag försökte också observera kometen visuellt i 15x70 kikare men trotts att jag visste exakt var den låg så lyckades jag inte skymta den.


/*Peter R

Tillägg 12 mars 2013 kl. 15:03: Det är kometen i den lilla cirkeln. Den stora cirkeln visar samma utsnitt i bildens originalstorlek om jag minns rätt.
Bilden är tagen den 11 mars kl. 18:27 lokal tid.
_MG_4704-1M.jpg
_MG_4704-1M.jpg (371.95 KiB) Viewed 10499 times
_MG_4704-2M.jpg
_MG_4704-2M.jpg (831.96 KiB) Viewed 10760 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Man får än en gång gratulera till en utmärkt fotoinsats!

Av din senaste bild får man intrycket att kometen är ett par magnituder ljusare än Mars, som har magnitud +1. Objekten ligger ju på ungefär samma altitud, och det skulle kunna tyda på att kometen har negativ magnitud, kanske -1. Och det är inte illa.

Ovanstående förstås sagt med reservation för att himmelsbakgrunden kan ha varit något annorlunda vid kometens position jämfört med positionen för Mars.

Det vore intressant att se hur långt det med bildbehandlingsteknik går att spåra svansen. Redan vid en snabb visuell inspektion av bilden så kan man följa den hyggligt långt.

Edit:
Jag ser nu att den senaste ljuskurvan på "Weekly Information about Bright Comets" stöder tanken att kometens magnitud nu kan vara negativ, se graf nedan.

mvh
Hans Bengtsson
Ljuskurva för PanSTARRS.
Ljuskurva för PanSTARRS.
PanSTARRS.png (16.21 KiB) Viewed 10699 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Man får än en gång gratulera till en utmärkt fotoinsats!

Av din senaste bild får man intrycket att kometen är ett par magnituder ljusare än Mars, som har magnitud +1. Objekten ligger ju på ungefär samma altitud, och det skulle kunna tyda på att kometen har negativ magnitud, kanske -1. Och det är inte illa.

Ovanstående förstås sagt med reservation för att himmelsbakgrunden kan ha varit något annorlunda vid kometens position jämfört med positionen för Mars.

Det vore intressant att se hur långt det med bildbehandlingsteknik går att spåra svansen. Redan vid en snabb visuell inspektion av bilden så kan man följa den hyggligt långt.
Tack Hans,

Mars ligger väl runt 3-4° lägre i altitud. Jag kan i alla fall inte se planeten på mina bilder. Jag kan försöka mäta svansens längd i bilderna. Men det skulle vara intressant att kunna göra en ny bildserie genom teleskopet som gör en avsevärd skillnad i djupet. Den 10:e lyckades jag alltså fånga den genom 4"-refraktorn men den syntes inte alls med ett vanlig 200 mm objektiv.

Tack för den uppdaterade kurvan. Visst var det så att den röda kurvan var den ursprungliga magnitud prognosen och den grå, den reviderade lägre prognosen?
Det skulle betyda att den ursprungliga prognosen i stort sett på nytt är aktuell vilket i så fall är riktigt goda nyheter.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Då missuppfattade jag bilden vad gäller Mars. Jag trodde att det är Mars som ligger i mitten av den lilla cirkeln. Men om jag nu förstår saken rätt så är den stora cirkeln en uppförstoring av den lilla cirkeln ...????

Den grå kurvan är den första, optimistiska prognosen. Sedan började kometen underprestera i förhållande till den prognosen, och det gjordes en ny (röd i grafen ovan). Men kometen fortsatte under lång tid att hålla sig något för ljussvag även i förhållande till den nya, pessimistiska prognosen.

Sedan har kometen snabbt blivit mycket ljusstarkare, och det verkar som om magnituden vid periheliepassagen närmast ansluter sig till den första, optimistiska prognosen!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Rommen »

Kul att ni lyckadesa fånga den på bild. Bra jobbat!

/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2011 L4 Panstarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Då missuppfattade jag bilden vad gäller Mars. Jag trodde att det är Mars som ligger i mitten av den lilla cirkeln. Men om jag nu förstår saken rätt så är den stora cirkeln en uppförstoring av den lilla cirkeln ...????
Hej Hans,

Ja, jag var trött i natt när jag la upp bilden och missade denna viktiga precisering. Det är altså kometen i båda cirklarna där den vänstra visar den i uppförstoring.
Jag har nu gjort ett tillägg ovanför bilden och även skrivit in klockslag, dvs 18:27 lokal tid.
Jag har fått med kometen på bild mellan 18:24 och 18:51 då den låg precis över molnen nere vid horisonten.

/*Peter R