Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: Fredagsquiz
Exponering: 17x10 min Ha Bin 1, 23x10 min SII Bin 2 and 23x10 min OIII Bin 2
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Orion Ag12
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Garvade astrofotografer ser nog direkt vad detta är. För övriga kan jag tipsa om att det är en liten del av en mycket stor nebulosa som har ett smeknamn som hänvisar till dess form.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Corpze »

Trunk Nebula?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Bra tanke. Elephants trunk nebula eller IC1396 är också väldigt stor, men det här är en annan jätte.
/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Centrala ic 1805 med Melotte 15.
Faktiskt en av de första objekt jag plåta med min lilla televue Pronto för många år sedan och sen dess legat som min startbild på min hemsida :D
Jag har inte hjärta säga vad den heter :D

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Jajamen. Och det blir bonuspoäng för Melotte 15 som är stjärnhopen som flankerar strukturen i mitten :good: :good: :good:

Och IC1805 kallas också mycket riktigt för Hjärtnebulosan, även om Bengt inte hade hjärta att säga namnet :green:

Jag såg att Grinde och Wässing har bilder på IC1805 i bildgalleriet om någon vill titta.

/Lassse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Terje »

Måste säga att jag verkligen gillar denhär bilden, har en ruskigt trevlig "3D" effekt på de mörkare delarna som riktigt hoppar ut.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Peter R »

Bra djup och spännande, annorlunda färgskala.
Ligger färgerna i samma ordning som du har fotograferat, Ha, SII, OIII?

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Hej Terje och Peter och tack för kommentarerna.

Jag provade mig fram med lite olika färgvarianter men om jag minns rätt var det jag fastnade för SII som röd, Ha som orange och OIII som blå (med lite dragning åt grönt, som i verkligheten för OIII).

Många som fotat det här objektet har använt sig av JP Metsävainios tonemapping teknik för att få en ljusare bakgrund, ofta himmelsblå, och jag gjorde ett försök också. Men det är bara att konstatera att jag inte behärskade den tekniken utan att tappa detaljer i nebulosan.
Så jag gjorde tvärtom i stället och ökade kontrasten på allt utom stjärnorna och jag tror det hjälper till att ge bilden lite mer djup och lite 3D-känsla.

/Lasse
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Grinde »

Vackert!

Gillar verkligen detaljerna du fått i runt Melotte 15, här ser man klart den skillnad en större tub på en bra montering ger, jämfört med min "närbild" på samma objekt tagen med takahashin på EQ6an. (Nu i backspegeln ser jag att blev det lite för mkt disney-färger i min variant) :P

Visserligen en smaksak, men jag tycker din färgbalans hamnade lite för långt åt det lila hållet, du kanske höll tillbaka Ha-datan för att släppa fram S2 och O3 mer...? Och en aning för mörkt.
Jag töjde lite i din jpg för att se vad som händer om man siktar mot den färgvariant jag brukar sträva efter:
Mel15
Mel15
mel15ag12.jpg (474.87 KiB) Viewed 4017 times
Kanonbild, du har verkligen valt en grym kamera/tub-kombo, med den här brännvidden plockar du verkligen ut fantastiska detaljer utan behöva binna bort tre fjärdedelar av pixlarna, och med f/3.8 så ger du de små pixlarna precis det de behöver, rejält med fotoner. Keep it up!
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna och tipsen Jonas!

Att bilden blev lite lila och mörk beror nog mer på att ögonen gick i kors efter att ha provat lite olika färgkombinationer. Jag tycker din version blev bättre så jag drog ner lite på magentan och ljusade upp det hela en aning. Man kanskse får trycka en F5 för att se nya versionen.

/Lasse
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Fredagsquiz - Lars Zetterlund

Post by Grinde »

Helt klart snyggare (enligt min smak då)

Jag förstår precis vad du menar med att ögonen går i kors. Sen är det ju klurigt med att bilderna ser olika ut beroende på vems skärm man kollar på. Själv måste jag behandla HST-bilder i omgångar och komma tillbaks med "nollställda" ögon innan jag nöjer mig med en variant. I början spottade jag ut många bilder som jag tyckte blev sjyssta, men dagen efter undrade vad jag sysslat med egentligen...

Return to “Bilder”