2012 sista Jupiter! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

2012 sista Jupiter! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: 2012 sista Jupiter!
Exponering: 1/91 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Vill bara önska alla ett Gott Nytt År med min sista bild från solsystemet för 2012!

Skall man sammanfatta 2012, kan man väl säga att det varit en orgie i blåst, regn och gråväder! Det har trots allt blivit en del nätter med teleskopet på balkongen, dock har jag inte kunnat njuta av en enda natt utan div. störande faktorer, såsom smärre stormar, moln som plötsligt dyker upp, värmestrålning från parkeringen under min balkong då kunder till pizzerian som ligger på bottenvåningen av mitt hus står med motorerna igång medan de hämtar pizza, snö och isras från taket över balkongen... Man kan utan tvekan säga att planetfotandet har varit allt annat än en dans på rosor i år!

Hur som helst, den här bilden är tagen med C8:an från min balkong genom en disig och en av fullmånen upplyst himmel. Seeingen var riktigt bra där bakom diset, vind ca: 10 m/s. Månen gjorde ett bra jobb med att färga himlen i en blåaktig ton, vilken var svår att få bukt med i bildbehandlingen. Diset gjorde att jag åkte på att använda en tråkigt hög gain -inställning, därav ett lite brusigt resultat.

Jag har ännu data från ca: tio fototillfällen i år att gå igenom, har inte fått bukt med strulet med .avierna än... får bla. ett fult rutmönster från DBK.21.618 -datan, ironiskt nog mest på de bra upptagningarna. Har även ett lass Jupiterdata från 2011 att gå igenom.... Får väl bli ett "Nyårslöfte" till mig själv, att ta tag i det!

Som sagt: ett Gott Slut & ett Gott Nytt År, med förhoppning om ett vädermässigt roligare 2013!

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: 2012 sista Jupiter! - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Fin bild ( i vanlig ordning!) med den "lilla" C8:an, tycker jag. Du har verkligen slitit hund i år med din astroimageningpassion! Ditt tålamod och envishet liknar något åt världsrekord för en visuell observatör som u.t.
Vi hörs i morgon och Gott Nytt År på Dig!

/Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 2012 sista Jupiter! - Roger Utas

Post by Torbjörn »

En verkligt fin bild av Jupiter, har själv tittat på den så fort tillfälle har getts. Den blå fläcken på Norra ekvatoriella bältet och det partiella södra tempererade bältet känner jag igen :)

Jag funderar på att införskaffa en likadan kamera som du använder men tydligen är det en del strul med rutmönster i bilderna. Är detta ett allvarligt problem och går det att åtgärda?
Torbjörn
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: 2012 sista Jupiter! - Roger Utas

Post by utas »

God fortsättning!

M: tackar, ja "lilla" C8:an är ett bra balkonginstrument! Jag misstänker att många av de kvällar man varit ute på balkongen hade gett bättre "utdelning" om vi åkt till "Rävis" (vårt ord. obs -ställe) istället, med mindre ljusföroreningar och div. värmeproblem.... . Men man har ju inte orkat packa och dra iväg, med alla moln som kommit och gått... Så gott som alla .avi:er jag tagit i år har varit mellan inkommande moln...

T: -Tackar! Ja, det är inte bara Jupiters "fina sida" med GRS, som är intressant, det finns intressanta detaljer även på den "tråkiga". Jag har inte forskat närmare i vad den blåa fläcken består av, men jag antar att det är en avvikelse i molnstrukturen.

Angående kameran, så är den inte lika "straight forward" som den äldre DBK.21. IC Capture har kraschat flera gånger, vilket aldrig hände med den gamla kameran. Man är dessutom tvungen att använda debayering i kameran (codec YUY2 och RGB 24) om man vill kuna använda enbart Registax. Det gör att man bara kan använda 30 bildrutor/sek. På grund av viss filtrering i kameran och IC Capture ger YUY2/RGB 24 -data en mjukare bild än okomprimerad Y800 data, som kan jämföras med DSLR:ens RAW -kvalitet, dvs. data direkt från sensorn.
Okomprimerad data med codec Y800/Y800 går att erhålla, men den måste då debayeras i efterhand i tex. Firecapture debayerer. Registax inbyggda debayeringfunktion funkar inte, den ger ett rutnät efter bayermasken. Använder du Y800/Y800 codec när du spelar in .avi:erna kan du använda 60 fps. Kameran är riktigt känslig, mest för rött. Jag upplever den som lite "klenare" vad gäller färgåtergivning jämfört med den gamla DBK.21:an.

Den har dock en känslighet som uppväger de bekymmer jag räknat upp! Den här bilden är tagen genom dis, tillräckligt tjock för att knappt några stjärnor gick att urskilja med blotta ögat!
Jag har min kamera monterad direkt på en Televue 2,5 x Powermate, via en T2 till C -mount adapter. Det innebär att kameran sitter direkt mot Powermaten, som då ger 2,5 x förstoring! -Ökar man avståndet mellan kameran och PM:en minskar förstoringsgraden, tvärt emot vad som gäller för en konventionell Barlow.
Planerar du att börja plåta, kan jag rekommendera den nya DBK:n, en smidigt lösning, och som väderläget varit i år, ett måste för att få en komplett bild!

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”