Venus - Georg Kovács

Bilder från galleriet
Post Reply
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Georg Kovács
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Testade min nya kamera på längsta möjliga zoom. Detaljerna finns på alla bilder jag tog, men förstärkte de i Photoshop. Undrar om de liknar den Venus ni ser i Eran teleskop?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Venus - Georg Kovács

Post by glappkaeft »

Det ser ut som om kameran helt missat fokus, Venus är bara 79% belyst för tillfället vilket borde synas enkelt på bild. Vad är det för kamera du använt och exakt hur tog du bilden (bara med kameran, genom okular, etc)? Det är nästan omöjligt med de flesta (om inte alla) kameror att använda autofokus på himelen och även genom okular så kan det strula en hel del.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Hej! Jag plåtade på fri hand med endast Nikon coolpix p510, prgramautomatik, autofokus, genom sökaren, datum: 2012-10-19, 06:44:57, och använde spotmätning.Kameran har zoom motsvarande 1000 mm, och 4xdigital zoom, allt var på max.
Valde ut den bild,som var skarpast, och "lockade fram" mer detaljer med Photoshop, color-efex,etc. Tittade på en 3d modell av Venus i Solar walk (Iphone-app), och vissa detaljer tycks överensstämma. Bifogar modellen från appen. Som sagt, det var bara på skoj, någon gång ska jag testa med stativ och manuell fokusering.
Attachments
Venus Solar Walk.jpg
Venus Solar Walk.jpg (224.48 KiB) Viewed 4107 times
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Venus - Georg Kovács

Post by glappkaeft »

Det där bilden är en färglagd radarkarta. Fotar man Venus så ser den ut så här http://astronet.se/view_image.php?id=16 ... 14&filter= då Venus är permanent täckt av tjocka moln. Siffran 1000 mm är vad som ibland kallas för "likvärdig 35 mm brännvid" vilket bara har med synfältet att göra. Objektivet i din kamera har en faktisk brännvidd på 180 mm vilket är för lite för att för att fota planeter (Venus på nuvarande avstånd blir bara ca 7 pixlar stor) men som fungerar helt ok på månen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Tack för Ditt svar, Det var upplysande. Ska jag ta ner bilden, tycker Du?
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Terje »

Nej, det behöver du inte göra, om inte annat så är den en god illustration för några av de gropar man kan trilla i.
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Tack, och Ha det bra ! Har Du tittat på de andra 2 bilderna jag laddade upp?
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by hansg »

Så här ser Venus i dag, börjar stå lite lågt för oss i norden nu:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20121027.htm
h-g
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Tack, spännande att se. Har Du några tips,om lite större bilder?
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by hansg »

Större bild, här: :green:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120526.htm
när Venus är som störst ser vi bar en tunn skära

Sedan avtar dess storlek beroende på det växande avståndet från Jorden, men
min utrustning är väl detta den bästa upplösningen man kan få:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120913.htm (obs kartbilden är där i annat syfte ska inte jmf med bilden)
Pressar man förstoring mer så tilltager också bruset i bilden,
men har man ett teleskop med öppning 250-400 mm så får
man naturligtvis med mer detaljer och en större bild.
Men vissa dagar kan det va helt hopplöst att få en bra bild, här uppe hos oss får man kanske räkna med 5-6 toppenbilder per säsong.
Uv filter eller ett violett filter i kombi med ett irblockerande filter måste anv
för att fånga molnformationerna som ligger ung 60 km över planetens yta (kalcium filter går också bra)

När Venus är en tunn skära kan man med Ir filter på 1000nm fånga ljuset från planetens nattsida och om man har
hyfsat stor öppning på teleskopet 12-16" skymta ytstrukturer men det är ytterst svårt den ljusa sidan måste då överexponeras till hel saturering.
se mer info här:
http://www.astrode.de/venus12a.htm


h-g
Prikulix
Posts: 9
Joined: 2012-07-02 16:08:28
spamtest: JA

Re: Venus - Georg Kovács

Post by Prikulix »

Tack,verkligen intressant.Verkar väldigt svårt ämne, bäst att hålla sig nära Jorden. Jag ska förstås googla mer, men det verkar omöjligt att använda en bridge-kamera. Synd...

Return to “Bilder”