M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosan
Exponering: LRGB 12min (2x6)
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: PlaneWave CDK 17" f 6/8
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Ja, jag vet! Jag är tradig :) Men vädret överraskade mig, plötsligt var det fint och jag hade inga planer på vad jag skulle fotografera. Bra blev det inte heller direkt. Frost på sekundären gjorde att endast två bilder per kanal kunde användas! Nybörjarfel så det stänker om det :) Värmebandet åker på nästa gång!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Nej Micke du är väl inte tradig bara väldigt förutsägbar. :D

I denna bränvidd måste vädret samarbeta bättre än den gjort denna hösten. Lite uppfriskande vind är det vi behöver här för att få lite torrare nattluft så man får full nytta av dessa större tuber.
Vad gäller din bild så är där inte mycket orda om mer än du fått fina färger och du fått skapligt mycket detaljer på denna korta exponering.

Fuktproblem är väl knappast nybörjar fel tycker jag. Snarare ännu ett hinder vi får tampas mycket med här nere denna tiden på året.
Det drabbar även mig, dock har min sekundär skonats men det har varit värre med primären av märklig anledning.
Man får brassa på bra på värmebanden vissa nätter.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Timo »

Trevligt med en bild från dig MIcke !
Det tar lite tid att lära sig astrofotografera men du har tagit ett steg i rätt riktning nu !
Po me mössan bara så det blir varmt ....
Bra jobbat :D 8)
Kanske Bengt och jag kan komma ner till dig en dag, snacka astro och kanske ta en bild ?

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Ja det hade varit trevligt.Sitta och ljuga och prata astronomi med gamla astronomirävar är alltid skoj :D

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej

Det får vi absolut få till någon natt!

Mvh// Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Robert »

Kul att du är igång lite igen :) Hade varit trevligt att hälsa på dig nu men med 2 småbarn är det inte lika ofta man får utresetillstånd numera :)

Fina färger för så kort tid. Antar att vi får se en ;51 denna säsongen med :)
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Olle E »

Jag har undrat vad du har haft för dig eftersom man vart lite "kär" i ditt teleskop som jag såg för ganska länge sen nu i en tråd, kul att saker och ting funkar! :good:
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Jag har varit i musikhimmelen :) Min andra hobby har tagit över lite, kanske bara tillfälligt: http://www.youtube.com/watch?v=r4Q9XtXPrT0&feature=plcp Några fina kvälla under asursvart himmel och man vaknar till liv igen :)

mvh //Micke
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M57 Ringnebulosan - Mikael Skafar

Post by Lazze »

Hmm. Ska jag vara ärlig så föredrar jag bilden framför musiken, men det är säkert bara ett ålderstecken :D

Och det där med nybörjarfel är definitivt inget att skämmas för. Det är sanslöst vilka grejor man kan bomma när man inte fotat på ett tag. Ibland har jag funderat på att skriva upp en checklista med turordning, men sen när man är varm i kläderna så tycker man inte det behövs. Ända tills nästa gång man glömt Bahtinovmasken på och fått jättesnygga spikes på alla stjärnor men inte mycket annat syns.......

/Lasse

Return to “Bilder”