M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Olle E »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Pleiaderna
Exponering: 20x5min
Fotograf: Olle Ericsson
Teleskop: SkyWatcher 80ED pro
Kamera: Nikon D5000
Kommentar: Hej en första bild med sw 0.85 flattener/reducer och värmenand! Va skönt med värmeband bara köra på även fast de va bra dimmigt/disigt och riktigt fuktigt. Inga kallibreringsbilder alls som såklart skulle behövas men fanns inte tid (2 små barn som behöver all tid som finns). Vad tycker ni som kan ser ff/fr att göra sitt jobb?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by gunnar »

Hej
Mycket bättre än min egen bild på Pleiaderna :good:

Mvh
Gunnar
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Robert »

Fin bild på Plejaderna med lite rymd omkring.

Med lite kalibreringsbilder kan det bli ändå bättre. Flatbild som korrigerar för din vinjitering (at dett blir mörkare i kanterna) kommer lyfta bilden ännu mer och göra det mycket lättare att bildbehandla.

Flats är völ värt tiden de tar att ta och sedan jag började med det ångrar jag mig varje gång då man försöker fuska utan :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Starsoft »

Hej

Riktigt fin bild men som sagt så är nog kalibreringsbilder inte så dumt, det räcker långt med en standarduppsättning om man inte vill ta nya vid varje fototillfälle.

SkyWatcher 80ED tillsammans med 0,85 korrektorn är nog det mest prisvärda man kan hitta bland mindre refraktorer.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Bengt »

Denna gilla jag skarpt Olle!
Trots enkla medel utan ens kyld kamera blev en riktigt trevlig slutbild! :good:

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by skafar65 »

En av de bättre M45 bilderna tycker jag! Intressant vinkel? Gör ju att man får ett annat perspektiv på den! Mjukt och fint bildbehandlad. Lite komaeffekt skulle man kunna få bort med kalibreringsbilder som sagt.

Mvh //Micke
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by perfrej »

Strålande! Vem säger att det inte går att fota rackarns med DSLR? Jag håller med tidigare talare om att du kan nå ännu längre med denna teknik, utan att för den skull ta bort glansen från denna! Ett mycket trevligt mål, de små systrarna. Av någon outgrundlig anledning (kanske terrängmasken från min balkong) så har jag aldrig gått på dem själv, men jag får nog försöka göra det snart...

Korrektorn verkar ha gjort jobbet.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Olle E »

Tack för alla svaren!

Kul att ni gillade den, brukar kunna använda "gamla" flats men eftersom jag monterat reducerar/flattener så gick de ju så klart inte utan jag måste ta nya (tar helst nya varje gång såklart men ibland går det ej). Och darks har jag lite olika temp ligger men ingen som va nära denna på ungefär 1grad. Kameran ligger ute nu och tar darks :good:

Har uppdaterat bilden där jag försökt få bort vinjetteringen, tycker det vart lite bättre faktiskt.
Orienteringen bara vart så här för jag ville inte börja skruva när jag väl fått in focus :green:

Ja tycker som du Anders väldigt prisvärd denna ed80 då jag även köpte min begagnad.

Olle
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Lazze »

Jättefin bild. Att få fram nebulositeten i M45 är inte lika lätt som man tror, men här blev det riktigt bra.
Tack vare att bildbehandlingen är såpass försiktig så kan man också se en galax strax över Electra som bara är en knapp bågminut på längsta ledden (Jag blev nyfiken så jag slog upp den och den, Pgc 13696). Din guidning måste också ha fungerat väldigt bra när du får med ett sånt objekt.

/Lasse
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Johansson »

Mycket vackert ! Är det en galax man anar i mitten högt upp i bild ?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by stoffe »

Fantastiskt bra bild! Då man ofta hört och läst att Nikon kameror inte ska vara lämpliga för astrofoto så bevisar du raka motsatsen, D5000 är en riktigt fin kamera för detta ändamål. Jag ser redan fram emot nästa bild från dig :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Restituo
Posts: 2
Joined: 2012-10-16 09:34:26
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Restituo »

Otroligt snygg bild!

Det här höjer verkligen mina ögonbryn då jag själv har en likadan tub liggandes, den ska verkligen få en ny chans!
Vilken Reducer använder du?

Hoppas fler prövar denna kombination av utrustning, prisvärt var ordet!

Du har lyckats bra med behandlingen, trevliga stjärnor och "naturlig" look, utan att överbehandla, fortsätt med det.
Självklart kan man bekämpa den ojämna fältbelysningen med bildbehandling, men jag skulle ändå rekommendera att lägga en hel del tid på att lära dig hur man bemästrar flats...

Ännu en gång, Bravo!

D
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Tompa »

Riktigt snyggt! Jag har gjort några försök på denna, men inte varit i närheten. Nu har jag något att sikta mot nästa gång :good:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Terje »

Jag tror att det på detta foto även om det finns (och fanns mer tidigare) vinjetteringsproblem som skulle avhjälpas med flats, är lätt att få känslan av att det är värre än det är då du naturligt har en "nebulosaboll" i mitten som gör att kanterna och hörnen där denna inte är lika upplyst framstår som mörkare..
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: M45 Pleiaderna - Olle Ericsson

Post by Olle E »

Hej och tack för kommentarerna!

Johansson: Ja det är en galax man ser det är Pgc 13696. Vi tackar Lazze för den infon :good:

Restituo: Tack! Jag tycker absolut du ska ge den en chans, tycker min är riktigt bra och att fota med, en refraktor är lite enklare på nåt vis än med en newton (kanske tycker det för min har kass fokuserare). Jag har Skywatchers 0.85 ruducer/flattener. Jo jag brukar använda flats men de hanns inte med denna gång.

Terje ja du har nog helt rätt, där är väldigt mycket nebulositet runt hela området skulle väl synas ännu mer med mer exponeringstid.

Return to “Bilder”