vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: vdb 152 Gåsnebulosan???
Exponering: 7.3 timmar varav 3 h RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: Har kanske fastnat lite i de mörka nebulosorna men ni får stå ut med en till.Finns inget namn vad jag vet på vdb 152 , men en gås tycker jag allt det ser ut som så det får bli mitt förslag. Typiskt Skånskt dis många nätter när jag samla tid till denna tingest.Så råbilderna hade kunnat bli bra mycket bättre om man sluppit denna skånska "smog".
Min ambition på 10 timmar får jag nog ge upp denna säsong . Väderläget verkar återigen bli instabilt och är nu mer sugen på påbörja nya projekt så vi får se om det blir en bättre redux framöver.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Robert »

Vacker brun gås :D Verkar vara en svag fågel som du har fångat bra.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Kanske är den fula ankungen istället :D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Jonas »

Kan inte få hop gåsen men en vacker och välbalancerad bild är det i vilket fall. Var har du fångat den?

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Var har du fångat den?
I Örkelljunga i Skåne :D
(Cepheus )

Tack annars Jonas och Robert.
Du har rätt Robert det är ett ruggigt ljussvagt objekt. Många som tar på den i detta bildformat brukar ha bra mycket större tuber än jag har.
Här är en bra bild tagen med en 20" are och bra mycket mer exponeringtid
http://www.rc-astro.com/photo/id1091_big.html
Tycker nog ändå inte jag sköt så långt ifrån målet trots mina dåliga förutsättningar.

Bengt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by HanssonJ »

Hej Bengt.

Tycker du har lyckats väldigt bra från min lilla nybörjarsynvinkel. Tänkte göra ett försök på någon mörk nebulosa med min utrustning (Canon EOS 400D ihop med min C8) - vilken nebulosa tror du är det möjlig att få något bra resultat på ? Har lyckats få igång min halvautomatiken hyfsat i observatoriet mha CCD Commander så det går att få ihop rätt långa exponeringstider.

Även här i Småland har vi dessa underbara dismolnen som väller in och förstör. Du får väl hänga bilden på väggen den 10 november på Mårtensafton och njuta av den istället för svartsoppan.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Peter R »

Hej Bengt,
mycket snyggt fångat och återgivet. Spännande nebulosadetaljer runt den blålysande stjärnan.
Dessutom gillar jag dina spikes som du låter blomma ut sedan några bilder tillbaka.

Eftersom det alltid är intressant att förstå vad en bild visar så googlade jag och hittade följande högintressanta beskrivning http://www.noao.edu/image_gallery/html/im1109.html som Russell Croman konstigt nog inte tar upp i sin kommentar.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Lazze »

Gåsnebulosan tycker jag är ett riktigt fångande namn på det här gasmolnet och jag tycker också att du fångat fjäderfät riktigt bra.

Intressant bild och tack Peter för extra infon. Herbig-Haro objekt tycker jag är extra intressanta att titta på i och med att det är så kortlivade objekt ur ett astronomiskt perspektiv.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack grabbar!

Slarvigt av mig inte läsa på mer om objektet. Mycket intressant läsning Peter. Blev ju nästan sugen på köra med h-alfa också :D
Nej jag skojar bara. Tror jag använt säkert minst 7 nätter under hösten med början redan i augusti men det har ständigt dragit in sämre väder så man fått avbryta.
Man blir till sist lite trött på ett projekt som blir så här långdraget så nu börjar jag på nästa 10 h projekt istället.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Terje »

Har den inte lite väl böjd näbb för en gås :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Nu ska du inte bli näbbvis Terje :D
Hade inte pelikan varit upptagen så hade det kanske varit bättre? :D

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Starsoft »

Hej

Jag gillar verkligen dina mörka nebulosor Bengt, dom ger en 3d känsla i bilderna som man inte ser annars.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Mycket trevlig bild och som du säger ser det verkligen ut som en gås! Gäss är ju envisa och lite aggressiva och låter sig inte fångas hur lätt som helst men här tycker jag verkligen du lyckats riktigt bra! :) (Där fick jag till en riktig Hegerforsare) :D

Men riktigt fina spikar på stjärnorna, bra ballans i färgerna och tydliga detaljer i nebulosan. Stjärnorna är verkligen klotrunda också! Tummen upp!

Mvh //Micke
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by perfrej »

Vilket häftigt objekt - den måste man ju kolla in någon gång.

Hur har du brusreducerat den? Undrar lite över de diagonala artefakter som syns i nubulositeten. Är det något av Photoshops standardfilter eller någon ball action?

Bra färger, snyggt med bra färg i stjärnorna, men jag tror i ärlighetens namn att antingen guidingen eller eller skärpeinställningen är lite knas. Som kuriosa kan jag också tillägga att jag och en kompis gjort en liten test av stackningsresultat uppnådda med MaximDL och Pixinsight. Det hela talade för sig själv och man får betydligt högre skrärpa med PI:s stackning eftersom den tar hänsyn till flera tusen stjärnor i bilden och gör en projektionsmatris. Kanske finns en del av svaret där om du nu inte har stackat i PI, förstås.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb 152 Gåsnebulosan??? - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tackar !

Per . Nej inget är knas bara vädret. Med lite vuxna brännvidder är luftfuktigheten ett stort hinder som jag skrev redan i bild texten. Med en sugrörs tub hade det nog varit enklare med det hade inte varit någon sport. :D
Jag tror jag gjort vad jag kunnat både före och efter för att förebygga under detta projekt. Undviker brusreducering så mycket jag kan för jag tycker inte om att sabba små detaljer som det ofta görs i den processen.
Blir väldigt lätt målarbilder av dessa blur-verktyg vilket är gräsligt fult.Testa lite med tex noice ninja men kom fram till jag hellre valde denna variant.Maxim.dl gjorde ett bra jobb denna gången. Har läst på lite i manualen och mycket av mina tidigare stackproblem i maxim.dl har nog haft med att göra att jag inte valt det bästa läget i parametrarna.


Micke Jag gillar dina Hegerforsare