M27 Hantel nebulosan - Claes Martinsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

M27 Hantel nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantel nebulosan
Exponering: 5*4min
Fotograf: Claes Martinsson
Teleskop: Celestron 9.25
Kamera: Canon 450D IR modifierad
Kommentar: Bilden tagen i från centrala Kalmar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: M27 Hantel nebulosan - Claes Martinsson

Post by Måns »

Fin bild! Trotts kort exponering. Du borde testa att ta flera bilder och kanske öka exponeringen på de enskilda bilderna om din himmel tillåter. Sedan tror jag att bilden skulle se bättre ut med lite ljusare bakgrund, för att mjuka till allt en aning. Men det tillhör min personliga smak. Din guidning verkar fungera fint, bra jobbat hur som helst :good:
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Tack för tipsen. Hade lite ont om tid och så vill jag försöka ta bilder av så många objekt som möjligt. Hade en stor måne som började störa också vilket var anledningen till de få och korta exponeringarna.

Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Claes Martinsson

Post by Robert »

Tycker du har fått ut mycket för din "relativt" korta exponeringstid. Fin nebulosa. Stjörnorna är fortfarande lite väl röda men annars en riktigt trevlig bild. Jag hade själv alldeles för röda stjärnor i början. Med mer exponeringstid blir det lättare att få fram andra färger med.

Return to “Bilder”