ngc 7331 - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

ngc 7331 - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc 7331
Exponering: 23 (av 30) x 1min
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: 12" LX200 (classic)
Kamera: SXVR-H694C
Kommentar: Galaxen ngc7331 (en av mina favoriter) med vänner.
FWHM 3.1" (acceptabelt) men den behöver avsevärt längre exponeringar för att framträda bra med den kraftiga översamplingen (0.34"/pix) som jag förnärvarande har, även förtjänt av mer reducerare (planerat).
Mild gammastretch (0.7) då bilden inte hade nog kvalitet för logaritmisk stretch.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ngc 7331 - Magnus Nyborg

Post by Lazze »

Kul med en bild på NGC7331, en galax som av någon anledning inte är så ofta fotad här. Jag tog 1,5h Lum-bilder på den i fjol men hade lite strul med dimma och guidning, så jag fullföljde aldrig med RGB.
Som du skriver är exponeringstiden för kort, men man kan ändå ana några av alla de smågalaxer som finns runtomkring.

Och trevligt med någon mer från Karlskoga med atronomi som hobby. Fotar du inifrån stan eller har du en mörkare plats att fota ifrån?

/Lasse
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: ngc 7331 - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Jag har fotat betydligt bättre av ngc7331 för länge sedan med en MX7c så denna kommer att återbesökas när jag har bättre setup (med ytterligare reducerare och betydligt längre subs). Massor med smågalaxer, och Stephan's Kvintet bara en liten bit ifrån.

Jag fotar ännu inifrån stan, men så fort jag hunnit fixa ett ordentligt batt-pack så kommer jag leta reda på en mörk plats utanför. Några förslag?

klar himmel,
Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ngc 7331 - Magnus Nyborg

Post by Lazze »

Jag kollade på Google Earths satellitbilder för några år sen efter mörk himmel nära stan och det närmaste jag då fann med mörk himmel åt söder var lite sydväst om Våtsjön.

Jag var ute några gånger där och obsade och hade även med EQ6-a och SCT för foto ett par gånger, men ledsnade sen på att släpa grejorna upp och nerför 3 trappor så det blev stan för fotosessionerna igen. Fast sen jag skaffade ännu tyngre grejor har jag flyttat ut grejorna till sommarstugan i Bjurtjärn.

/Lasse
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: ngc 7331 - Magnus Nyborg

Post by Oortcloud »

Magnus Nyborg wrote: Jag fotar ännu inifrån stan, men så fort jag hunnit fixa ett ordentligt batt-pack så kommer jag leta reda på en mörk plats utanför. Några förslag?

klar himmel,
Magnus
Hej!

Jag jobbar bara i Karlskoga men denna platsen har jag varit sugen att testa på. Dock var det för mycket snö för två år sen och för dåligt väder/för lite tid för att åka dit förra året.
Klistra in detta 59.26917,14.711416 i Google maps.
Detta ställe har jag aldrig varit på men det verkar mörkt. 59.414103,14.754583

Martin

Return to “Bilder”