Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/76 sek, 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej.

First light för nya DBK.21.618 färgkameran och 2,5 x Powermate. Har gått över till att i första hand plåta med en "one -shot" -färgkamera. Har även börjat använda min lilla 10" Asus eee netbook.... -En säsong till med rgb -bildbearbetning och stora grejer att släpa på, och jag hade nog även fått se fram mot en säsong på hispan! Skämt åsido, men färgkameran gör hobbyn oerhört mycket lättare då man slipper handskas med den stora datamängd man drar på sig vid rgb -upptagningar. Och inte minst slipper man den jobbigare bildbehandlingen det drar med sig...
-1800 frames av ca: 6000 stackade, moderat bildbehandling, minimala justeringar och ett snällt "wavelet -schema". Detta är en färgupptagning, alltså ingen debayering i efterhand. Tog även ett par .avi:er med y800 -codec för debayering i efterhand. Bilden är tagen i gryningsljus.
Skapliga förhållanden, om det inte varit för de fula molnen som kom och gick. Denna gång märkte jag inte av någon värmestrålning från balkongen, huskroppen eller laptopen! -Skönt! Ser fram emot att få testa nya DBK:n´s känslighet med C9,25:an.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Corpze »

Är mkt imponerad av dina planetbilder, är också i farten att börja ta planetbilder med min 9.25a och har precis köpt en asus ee också... ska börja med webkamera men är sjukt sugen på en TIS, en vilken modell? det enda jag vet, och det fick jag bekräftat av dig nu, är att jag skall ha färgkamera! USB lär det ju också få bli, 3.0 har jag på datorn men finns det TIS med det än?

MVH Daniel, Arvika
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Magnus Nyborg »

Strålande bra bild.

klar himmel,
Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänliga ord!

Gick igenom datan från i morse och den var visst inte så bra som jag tyckte från början! Fick över .avi:erna i "stordatorn" och såg att det var ganska dålig "snabb" seeing, dvs. mkt. turbulens. Det förklarar viss avsaknad av ytdetaljer. Vi tar nya tag, är dock nöjd med "first light" med nya kameran.

Daniel: Tis -kamerorna är ett bra val. Vilken modell, ja, det beror på... Du klarar dig helt klart med den "gamla", 1000:- billigare DBK.21, men med den har du inte samma känslighet som den nya, samt att du riskerar att få "lökrings -artifakter" runt planeterna om du använder 60 fps. Sen handlar det lite grann om vad du kommer att använda den till i första hand. -Är det planetfoto, välj då en av de "små" 21:orna för snabbare överföring av datan och högre cropfaktor. Är det månen och solen som hägrar mest, kanske en av de större modellerna DB(M)K.31 eller -41 är mer rätt. De erbjuder "bara" det gamla chipet, och klarar inte att föra över den ökade mängden rådata lika snabbt som de mindre modellerna. Kolla med Peter R, han använder DBK.41 och kan mer om dem. Kolade specen ang. USB anslutningen, och det står bara "fast USB connection"... Är nästan 100% säker på att det är USB 2.0. Funkar i vilket fall som helst utmärkt. Lycka till i ditt val, även om du väljer den gamla modellen, kommer din C9,25" att klara av att belysa chipet mer än nog för att få fina bilder! Den lilla Asus eee notebooken funkar bra, men är lite jobbigare att ställa fokus med, pga. av den mindre och lite grynigare skärmen. Men det funkar, då IC capture har en zoomfunktion, och vid 125% går det smidigt. Alternativt kan en god syn vara till hjälp, vilket jag själv skulle vara behjälpt av :D! Jag uppgraderade min eee till 2GB ram, innan var den lite seg, minst sagt!

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Hej!

Kul med en ny kamera! Hoppas den ger dig många bra bilder. Själv är jag inne på att byta till det som du vill gå ifrån, mono kamera och filter mm. Det som bromsar upp just nu är väl de ganska omfattande investeringarna. Får se hur det blir. Den ökade känsligheten borde kompensera för det extra arbete det ger. Men du gör mig lite osäker... :S

Hoppas på många klara nätter hur som helst!

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Hej!

Ja, nya prylar är alltid skoj :green: !

Det som fick mig att "backa bandet" till färgkameran igen, är främst de ostabila väderförhållandena och starkt och snabbt skiftande seeingen samt den besvärligare bearbetningen i rgb.

Jag kommer att ha monokameran redo för de nätter det bjuds på extraordinära förhållanden utan moln och andra tråkigheter.
Jag har slutat upp att jaga efter den "perfekta" bilden, det ger bara en stresskänsla och hobbyn blir mer en belastning. Kommer att ta det för vad det är, man är ju trots allt utelämnad i moder naturs nåd, utan möjlighet att kunna påverka vare sig väder, vind eller atmosfär. Ser man på de "stora" grabbarna på de internationella forumen, är det många som använder färgkamerorna med toppresultat.

Har du svårt att bestämma dig ang. att gå över till monokameran eller inte, kan jag skicka över ett "rgb -set" som du kan leka med. Till en början tyckte jag att det var fantastiskt kul att hålla på med rgb -filerna, men nu känns det bara jobbigt! Det värsta är nog kantjusteringen som behövs då den snabba planetrotationen förskjuter färgerna.... Själva fotandet blir också stressigt, med filterbyte i snabb takt med krav på omfokusering mellan rgb -kanalerna.
Detta är givetvis rena I-lansproblemen :D ! Känns i alla fall bra att ha båda möjligheterna.

Mvh, Roger.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Som vanligt fint arbete med Jupiter -och som vanligt har du fint väder de nätter jag jobbar :S Verkar som du börjar komma igång med C8:an. Behändigt teleskop, tillräcklig apertur för J., inte sant?
Hoppas du kan slita dig från ditt fina balkong obs. (som är en störra attraktion i Visby än den gamla ringmuren :D ) någon natt och infinna dig vid Rävhagenobsplatsen. Jag har en beg. WOFLT98 på ingående :geek:
/Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ja, det slår ju aldrig fel, Magnus... -Du borde, för astrohobbyns främjande på Gotland -jobba oftare!! :D

C8:an kommer att bli utmärkt som balkongteleskop. -Rättare sagt det ÄR redan utmärkt! Det skall bli spännande att se hur stor skillnaden är mellan C9 och C8 på Jupiter, då främst i fråga om detaljupplösning. Ljuset räcker utan tvekan till med C8:an!
Det skall även bli spännande att se underverket från William Optics "live"! Det blir ett bra instrument, nu när du har börjat plåta :good:
Självklart tar vi ett pass i Rävhagen snart!

//Roger

Return to “Bilder”