Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Jupiter
Exponering: 1/30s i 90s
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: Premiären för denna säsong är avklarad. Jupiter på ca 30 grader och solen strax under horisonten. Har använt en 3X barlow och ett Baader Neodymium filter.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by Magnus Nyborg »

En mycket stilig bild och lovande för årets jupiter-stil.

klar himmel,
Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by utas »

Hej!

Ja, det är en fin start på Jupitersäsongen :good:!

En liten fråga: Baaders neodynium -filter, vad vinner man på att använda det? -Är det kontrasthöjande?
Jag är lite försiktig med att använda filter av alla de slag, misstänker att de stjäl värdefull ljusstyrka.

Mvh, Roger
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej!

Ja det skall vara kontrasthöjande. Speciellt bra för Jupiter och Mars enligt rymdbutikens text och ett "reflektor/APO filter" enligt Baaders egen marknadsföring. Och visst stjäl det lite ljus (alla filter gör väl det?), men inte så mycket tycker jag. 95% ljusgenomsläpp är dem uppgifter jag hittar.

Men i praktiken tycker jag inte att det det ger någon jättestor effekt.

Om jag tittar på histogrammet i Ic capture med Baaders UV-IR-Cut-filter som jag använder. Då brukar jag försöka få Röd, Grön och Blå lika högt genom att justera vitbalance reglagen. Byter jag sen till neodymium filtret så tror jag att blå ökar avsevärt och grön minskar. (Röd minns jag inte) Färgen på Jupiter tex blir mer blå. Nu kan jag justera reglagen igen och R.,G & B är åter på samma nivå. Fast då känns det som att jag egentligen inte använder filtret som det är tänkt. Men jag vet faktiskt inte så noga. Det är mycket möjligt att filtret främst fyller en funktion vid visuella obsar. 90% av all tid jag kör använder jag UV-IR-Cut-filtret.

Martin


PS. Hur gör du med histogrammet när du kör färgkamera nu igen? Försöker du få R,G & B lika starka? Eller lägger du dem bara så det ser bra ut? Justerar du RGB balance efteråt i något program som Registax eller PS? Registax har någon "auto balance" som ändrar på färgbalansen på något sätt. DS.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by utas »

Hallå igen!

Ja, det låter som att nyttan med det filtret blir "bortjusterat" i IC capture, då det förstärker den blå kanalen på bekostnad av de övriga, som sedan höjs i captureprogrammet... Tror det bästa är att ha så lite glas mellan teleskopet och kameran som möjligt, och dra nytta av ljuset för att få till en snabbare exponering i stället... Tror att de enda filter som verkligen behövs vid planetfoto är ir cut och div. uv filter för Venus moln.

Ang. justeringar med färgkameran: Jag trycker in både "debayer" och histogram -knappen i IC capture, så jag får upp histogrammet med de tre färgstaplarna, efter att ha grundinställt gain. Sen ställer jag dem så de fyller histogrammet till ca: 75 -80%, och finjusterar med "gain" reglaget. Nu är jag tyvärr delvis färgblind, men jag tycker det ger en ganska bra färgbalans "out of the box". Jag har hitills kört med Y800 codec, dvs. debayering i efterhand, och förlustfri överföring av datan från kameran. Men den sista tagningen från 05/08, tog jag med YUY2 och RGB 24 codec. Det gav ett mkt. bättre resultat än tagningen innan i Y800/Y800... Det KAN också vara en tillfälligt förbättrad seeing... Registax 6 verkar iaf. gilla en färdigdebayerad fil framför att man debayerar i R6.

Jag tror att "nya" DBK.21.618 kameran är ett säkert kort från våra breddgrader. Jag kunde sänka gain dramatiskt jämfört med den "gamla" modellen samtidigt som jag gick ned till 1/76 sek. exp. utan bekymmer. Blir nog riktigt grannt när Jupiter står i opposition! Bildbearbetningen var en fröjd och inte en belastning som vid RGB -hantering :good:

Mvh, Roger
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by Lars L »

Trevlig bild! Hur påverkar Neodymium filtret bilden, tycker du?
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter Jupiter - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Lars L wrote:Trevlig bild! Hur påverkar Neodymium filtret bilden, tycker du?
Hej Lars.

Tack. Jag tycker att färgerna blir för mycket åt det blåa hållet. Möjligen framträder vissa detaljer bättre. Vad jag gjort här är att jag justerat vitbalansen för röd och blå/grön så att nivåerna legat jämt. Så denna bild är ingen bra representant för vad filtret gör.

Jag gör såhär nästa gång jag är ute:

Tar en bild med uv/ir cut filter och jämt histogram.
Tar en bild med samma inställningar men med Neodymium filtret.
Jag gör även ett jämförande test med de två filtren i ett okular och jämför.
Sen postar jag resultatet här.

Martin

Return to “Bilder”