Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiterpremiär i färg.
Exponering: 1/60-76 sek, 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej, igen!

Första färgbilden på Jupiter för säsongen!
Fångade den på 22 graders höjd. Planetens app. diameter var 35,2 bågsekunder.
Gick upp i ottan, bara för att komma igång med fotandet igen, utan några förhoppningar på vare sig väder, vind, eller atmosfäriska förhållanden.
Det blev ett antal sekvenser tagna, både i det infraröda bandet och rgb. Till denna bild stackades 1400 bilder/färgkanal.

Upplevde ganska kraftiga problem med både seeing och värme, som jag först trodde kom från balkongen. Värmeturbulensen visade sig vara laptopen som spydde ur sig värmestrålning precis framför teleskopets öppning! Det blev bättre ju högre planeten klättrade, men bra blev det givetvis inte, sa gnällgubben!
Ta bilden för vad den är, inget skolboksexempel, men ok för en tidig Jupiter.

Mvh, Roger.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Takashi »

Jag tycker du fått en riktigt bra start för säsongen!
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by utas »

Tackar!

Det går att se vad bilden föreställer, och då får man vara nöjd! :D

Mvh, Roger.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by utas »

jupiter 120722 b.jpg
jupiter 120722 b.jpg (286.42 KiB) Viewed 5131 times
Passade på att ta en handhållen, högt iso -tal -missbrukad bild av den vackara natthimlen från min balkong, innan jag började plåta Jupiter (och Venus).
Den visar granntaket, Venus, Jupiter och Aldebaran. Det blev onödigt ljust väldigt fort, vilket gav Jupiterbilderna ett extra tillskott av blått! :D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Trevlig och se den gamla Jupiter igen. Blir ett spännande år med Jupiter på trevligt höga höjder!
Satt häromdagen och planerade att min premiär blir om en månad eller så.

Martin
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Magnus Nyborg »

Mycket lovande, 22grader upp är ändå väl lågt över horisonten för att få bra bilder, och dessutom med balkong- och laptop-störningar så kan resultatet bli precis hur dåligt som helst, men det här blev ändå bra.

Intressant ny årsvariant på bältena.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Grinde »

Fruktansvärt läckert!

Och med tanke på att det kommer bli ännu bättre förhållanden senare i år så ser det här mkt lovande ut.

Mvh Jonas
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by utas »

Tackar!

Ja, dessa tidiga bilder, tagna i näst intill dagsljus ger mest en försmak av vad som komma skall, samt att man får en uppfattning om, vilken skepnad gasjätten kommer att visa upp denna säsong.

Jag kan nästan läsa mellan raderna, att du har planerat in lite planetfoto framåt hösten, Jonas? I höst är det verkligen läge, då Jupiter står mkt. gynnsamt till. Det hänger bara på vädret, som tyvärr kan spela dingel på hösten, med månadsvis molnighet... -Äsch... -nu blev jag så där pessimistisk igen!! -Det är klart att även vädrets makter håller sig i skinnet! :good:

//Roger.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Grinde »

utas wrote:Jag kan nästan läsa mellan raderna, att du har planerat in lite planetfoto framåt hösten, Jonas? I höst är det verkligen läge, då Jupiter står mkt. gynnsamt till. Det hänger bara på vädret, som tyvärr kan spela dingel på hösten, med månadsvis molnighet... -Äsch... -nu blev jag så där pessimistisk igen!! -Det är klart att även vädrets makter håller sig i skinnet! :good:

//Roger.
Måste... kämpa.... emot.....
Jag hade faktiskt tänkt pröva lite med en relativt billig/stor newton till vintern när jag ändå har en förstaklassig planet/sol-kamera, men de planerna får vänta tack vare mina planer att pröva helautomatisera mitt observatorium, så planet-budgeten sprack tyvärr så det sjöng om det. Helt enkelt för många astrobollar i luften samtidgt... Men jag tänker ta varje chans jag får att hänga med Göran Strand ut och se vad hans 8" EdgeHD kan producera.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by magnahrl »

Hej Jonas!
Det där med att testa 8"Edge Ha, fl`åt HD låter riktigt spännande -har läst så mycket goda saker om den. Vad är trolleritricket, mer än skärpa ut i kanterna? Vinnar man ngt även som visuell observatör vs standard SCT versionen, undrar jag retoriskt.....
Skicka gärna en liten rapport om du känner för det!
/Magnus
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by Lars L »

Kudos och Salut, en kanonbild med tanke på atmosfärens tillstånd under en längre period.
Tror att du fått ett unikt exemplar av din färgkamera :D . Man skall kanske inte underskatta fotografens
individuella skicklighet, som kan vara avgörande vid planetfoto. Har själv haft tillgång till supergrejor - men inte kommit i närheten av denna bild.

/Lars L
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiterpremiär i färg. - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, Lars!

Jag hade ett par sekunder då atmosfären var riktigt trevlig. Men mestadels var bilden blurrig och uppvisade inga detaljer. Jag har några sekvenser tagna i ir -bandet, tror att de är av bättre kvalitet. Har inte fått över dem i "stora" datorn, pga. strul med hårddisken de ligger på. Lägger ut så fort jag löst bekymret.

Jupiter är liten och relativt ljussvag nu och när den kommer upp på trevligare höjder, ja då är det full dag... Men det blir bättre inom en snar framtid! Tyvärr brukar dock Oktober, November och December vara tråkiga rent vädermässigt här på ön, ser det som ett allvarligt hot!

För första gången hade jag även bekymmer med värmestrålning på min balkong. Det visade sig som sagt komma från laptopen, men gick att åtgärda med en bit kartong som jag viftade mot laptopen med och omdirigerade de onda luftströmmarna. Måste sett otroligt löjligt ut, men det funkade :D ! Det blir en Rusta -stativfläkt som får göra jobbet framöver!

Till denna bild har jag använt mono -kameran och rgb -filter. Jag väntar på min DBK.21.618, borde vara på ingång snart! Jag har nämligen börjat tröttna på all den omfattande bildbearbetning rgb -fotot kräver... Och de dagar seeingen skiftar är färgkameran oöverträffbar, då man kan lyckas fånga samtliga färgkanaler på en gång. Jag ämnar använda färgkameran tillsammans med TV 2,5 x PM, då den sprider färgerna betydligt mindre än en traditionell Barlow (icke -APO).

Jag har ännu jättefin data på Jupiter bla. från 11-11-11, som jag inte rört... Jag bara tittar på den och konstaterar: -Suck... -orkar inte! Vidare har jag upptagningar från fyra tillfällen, tagna med min vän Magnus lilla LS 35:a på solen, med 9 panelers mosaiker för yta, respektive protuberans, 18 paneler per bild som skall "sys ihop"... -samma sak där... "suck"... Har bestämt mig för att göra det lätt för mig med färgkameran. Monon kommer bara att plockas fram för Månen, Solen och de tillfällen då atmosfären står still!

Nu blev jag nyfiken på supergrejorna du haft tillgång till, Lars! Vad månde det vara? Super, -apertur eller kvalitetsmässigt? -Eller båda? Berätta!
Hoppas du får bra förhållanden snart, så du kan nyttja utrustningen.

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”