Jonas i solen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Jonas i solen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jonas i solen
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: WO Megrez 72 + Lunt 50mm Ha
Kamera: IS DMK31
Kommentar: Idag lyckades jag och Jonas Grinde bocka av en fotoidé vi tänk ut tidigare, nämligen att fånga silhuetten av en helikopter framför solen i Ha.

Vi har försökt en gång tidigare, men då satte molnen stop för det hela. Nu såg det länge ut att bli lika illa vädermässigt, men precis lagom till dess att Jonas anlände så sprack det upp och vi lyckades fånga det hela på bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by skafar65 »

Hej på er!

Riktigt cool bild! Kan nog publiceras på en mängd ställe!

Grattis till ett lyckat projekt! //Micke
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by Frazze »

Fräckt!
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by Oortcloud »

Intressant bild! Hittade ni ett ställe där helikoptrar flyger ofta eller fick ni flyga in en själva? :green:

Martin
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by Grinde »

Nice!

Bra jobbat nere på backen, Göran! Nästa gång får jag pröva vrida upp maskinen, hålla ut handen och göra hårdrockstecknet genom rutan :D
Oortcloud wrote:Intressant bild! Hittade ni ett ställe där helikoptrar flyger ofta eller fick ni flyga in en själva? :green:
Martin
Det var jag som poserade med helikoptern, på väg hem från ett uppdrag i Åre, så jag svängde förbi Göran i några minuter precis innan landning. Jobbar som helikopterpilot på Jämtlands Flyg AB. Lite kuriosa för flygintresserade: Firman startades av min morfar Gunnar "Spökis" Andersson (hoppas jag inte blir förpassad till den kommersiella delen av forumet nu med smygreklamen) :P
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by hostklint »

Var det inte Spökis som gick bort i en olycka som mörklade Stockholm?
Om det var det kommer jag ihåg den händelsen.


Annars kul med lite bredd på forumet, inte bara folk som kikar uppåt, utan folk som är uppe också :-)
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jonas i solen - Göran Strand

Post by Oortcloud »

Grinde wrote: Det var jag som poserade med helikoptern, på väg hem från ett uppdrag i Åre, så jag svängde förbi Göran i några minuter precis innan landning. Jobbar som helikopterpilot på Jämtlands Flyg AB. Lite kuriosa för flygintresserade: Firman startades av min morfar Gunnar "Spökis" Andersson (hoppas jag inte blir förpassad till den kommersiella delen av forumet nu med smygreklamen) :P
Det borde jag fattat när jag läste "Jonas i solen" :S

Return to “Bilder”