Venus framför Solen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus framför Solen / 2
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Det är inte ofta jag går och lägger mig halv nio på morgonen men vid sådana här tillfällen är det värt att ändra på dygnsrytmen. När jag vaknade var det en bländande sol från en knallblå himmel. Det känns kanske lite orättvist med tanke på att Venuspassagen slutade i en järngrå himmel för några timmar sedan.
Jag hittade en till bild på mitt minneskort som jag tycker är värd att ladda upp. Det var otroligt dramatiskt med molnen som svepte in över solytan.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Grinde »

Riktigt läcker den här med, ser ut som solen badar i ett stormande hav, dramatiskt var ordet
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Fantastiskt vacker och dramatisk bild, 10+

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Morgan »

Vacker bild Peter
Det känns som nästan som en HDR bild med den dynamiken du har i bilden.
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej

Fantastisk bild, Peter, den skulle jag vilja ha på papper, går det att ordna?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by gost »

Väldigt läcker bild Peter. Den påminner väldigt mycket om det jag såg genom en kikare på vår Venusträff, den var försedd med solfilm över båda frontöppningarna och det gav en fantastiskt läcker syn med molnen som gav det hela en otroligt effektiv 3D effekt.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Pzyber »

Riktigt läcker bild måste jag säga, den mest effektfulla passagebilden jag sett hittils.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack, det var verkligen trevliga kommentarer.
På morgonkvisten när jag såg att det var helmulet så ändrade jag mina planer, packade ner en kamera med teleobjektiv, ett solfilter och ett stativ och cyklade upp på Skinnarviksberget på Söder här i Stockholm. Där träffade jag bland annat en väldigt trevlig och entusiastisk mexikan. Och jag fick förklara att Venuspassagen troligtvis inte skulle förebåda några jordbävningar här hemma :-)
De få gångerna som Solen visade sig fick jag några fina bilder med den här dramatiska inramningen.
När det var en timme kvar cyklade jag hem, riggade teleskopet och hann få några fantastiska vyer i okularet innan det mulnade på för gott.
Fantastisk bild, Peter, den skulle jag vilja ha på papper, går det att ordna?
Anders, jag skickar dig ett mail.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej

I går fick jag den tryckta versionen av Peters bild med posten och precis som jag hade hoppats så såg bilden ännu bättre ut på papper, det var den stående utskriften jag tyckte bäst om. Nu ska den få en plats på väggen i min nya stuga, så småningom räknar jag med att ta lite egna bilder och göra ett litet galleri men jag lär ju inte kunna ta någon venuspassage så den här dramatiska bilden på en rätt så unik händelse kommer att ha en central plats. Jag tackar Peter väldigt mycket att jag fick den.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”