Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus 1:a Maj!
Exponering: 1/39 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej!

Moder natur avrundade Valborgshelgen med lite hygglig seeing!
Det blev iaf. ett anständigt RGB -set och en bra tagning igenom ir 742 -filtret.

Rättfram bearbetning i Registax 6 med slutbearbetning i PS CS3.

C9:an och 2,5 XPowermate vid ca: f/20.
Bra transparens dock lite snabbt fladdrande seeing att tampas med. Som vanligt, röd och grön kanal ok, men den blå är inget att skriva hem om...

Försöker på Saturnus Maj ut, iaf, sen får man nog ge sig...

Mvh, Roger.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Frazze »

Riktigt snyggt!
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Hej!

Det där ser riktigt bra ut. Ännu bättre än den 18/4. Även jag var ute på Valborg och första Maj. På Valborg var seeingen riktigt dålig här. Det var som att titta genom vatten eller genom luftdallret från en stor brasa. (Kanske Valborgseldar...). Första Maj var mycket bättre men inte lika bra som du hade det vad det verkar. Upplever att det ar lite fladdrigt som du säger.

Är det kamerans högre känslighet (mono och ny version) som gör att du kan exponera i 1/39 sek? Jag får knappt upp histogrammet halvvägs med 1/30 sek och f/23 med max gain på Saturnus.

Hörs!

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänliga kommentarer.

Ja, Valborgsnatten var nog kass här också, var för trött att ens försöka.. -blev en liten Gin & Tonic i stugvärmen, istället..
Däremot natten den första Maj, såg väldigt lovande ut, både på jetströmskartan och senare när det började skymma.
Men som vanligt, när jag satte upp utrustningen och sökte upp Saturnus visuellt i okularet, stod himlen precis blick stilla. Saturnus var helt orörlig i okularet vid 235 ggr. förstoring när jag centrerade den innan kameran skulle sättas i. Lagom jag fått in Saturnus på chipet, började Spica att fladdra betänkligt nedanför planeten och bilden på chipet att svaja! Det var INTE första gången jag upplevt detta!

Jag tog några .avi:er vid f/25, med 2 X Barlow, men den goda seeingen var som bortblåst. Bestämde mig för att gå ner i förstoring, satte i 2,5 X Powermate, som med den distans filterhjulet mellan kameran och Powermaten utgör, fick ner f-talet till ca: f/20.

Fortsatte att ta ett antal .avi:er, när plötsligt seeingen förbättrades! Jag hann ta en skaplig blå, och en bra grön kanal. När jag sedan skiftade till röd kanal, tvekade jag lite på fokuseringen, vilket gjorde att jag missade ca: en halv minuts upptagning i god seeing på den kanalen... Sedan blev seeingen sämre igen!! Jag lät kameran rulla längre än de två minuter/kanal som annars är lagom, och fick med ca: 1 minut av ok. röd data. Då hade jag ett tidsglapp mellan grön och röd kanal på ca: två minuter. Innebär viss rotations -oskärpa. Tog sedan en tagning i ir 742, som ju klarar sämre seeing bättre än de andra kanalerna.

Lagom jag fick nog och packade ner grejerna, stillnade himlen igen.. -inte heller första gången det inträffar! Men vid det laget hade transparensen försämrats något, och Saturnus stod precis bredvid takutsprånget över min balkong, och där har vi lite värmestrålning. Hur som helst, var det en mycket fin natt, vilket däremot den tidiga morgonen inte var, när jag skulle upp och jobba kl. 7!

Såg att jag råkat trycka ner fel tangent, det skall vara 1/30 sek exponeringstid! Den blå kanalen tog jag halva tagningslängden med 1/30 sek. med högre gamma och gain och halva med 1/23 sek. och lägre gamma och gain. På blå kanal fyllde jag bara ca: halva histogrammet. De andra kanalerna fick ett histogram fyllt till ca: 75%.

Ang. mono vs. färg: Den nya DMK.21.618 är betydligt känsligare än den gamla DMK.21.04. Som i sin tur är mycket känsligare än DBK.21.04. Hur förhållandet är mellan den gamla och den nya DBK.21:an vet jag inte, men det lär ju vara skillnad iaf!

Mvh, Roger.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Lars L »

Kudos för IR-bilden! :good: :good:
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Dessa jetströmskartor, var hittar du dem?

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, lars!

Martin: Jag brukar använda denna, den är lättbegriplig och stämmer bra med verkligheten. Använd den som en liten fingervisning om det är ide´att ge sig ut eller inte!

Länk: http://www.wunderground.com/global/Regi ... tream.html

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Peter R »

Riktigt snygg Saturnus.
Enda lilla anmärkningen är en minimal misspassning mellan rött och grönt på 1 pixel.
Angående jetströmmar, under vilka värden anser du att det kan visa på bra förhållanden?
På länken som du anger kan man få upp förhållandena för Sverige men inte just för jetströmmarna: http://www.wunderground.com/global/Regi ... tream.html där jag möts av ett litet "?".

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Hej!

Jaha... alignmentfel mellan rött & grönt... -Det är nog mitt defekta färgseende som spelar allan, igen! Jag alignar först blå med grön, sedan röd efter blå kanal. Jag har otroligt svårt att se skillnaden mellan just rött & grönt när de ligger över varann, så det är enda sättet för mig. Det kan också bero på de extra långa tagningarna innan jag fick till en acceptabel röd kanal. Tror att en fördjupning i "winjupos" kan åtgärda detta fel, men det får bli på obestämd framtid.

Angående jetströmskartan får jag inte upp rätt sida från länken i ditt inlägg. Däremot kommer man rätt från "min" länk.

Postar den igen: http://www.wunderground.com/global/Regi ... tream.html

Kartbilden anger som synes vindhastigheten på hög höjd. Bäst rsultat har jag märkt att man får vid upp till 30 m/s.
Man får också tänka till, i vilken riktning man skall observera, att man kanske kommer att se "genom" de stråk av snabb vind som nödvändigtvis inte ligger rakt över oss. För mig har den iaf. funkat bra, iaf. som en grov fingervisning vad man kan förvänta sig av natten.

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by Peter R »

När jag klickar på din länk får jag upp en Europa karta. Kan du se jetströmmarna på Sverigekartan?
Jag skrev också: Angående jetströmmar, under vilka värden anser du att det visar på bra förhållanden?

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Det ligger fn. ett stråk med jetströmmar på mellan ca: 20 - 50 m/s, öster om Sverige. Jag amvänder kartan som visar hela Europa, även Sverige. Som synes är just himlen över Gotland fri från höga vindhastigheter, däremot är det högre hastigheter norr, söder och öster om ön.

//Roger.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by jwarell »

Härligt att se en sådan skarp och detaljerad Saturnusbild tagen i Sverige, IR-kanalen är magnifik!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus 1:a Maj! - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Johan!

Ja, ibland skall man ha tur! :D
Ir -kanalen blev riktigt bra, då filtret "lurar" mycket av dålig seeing.

Skall ut och göra ett försök till, i skrivande stund, har C9:an på kylning och allt redo för kvällens uppdrag

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”