M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Seven Sisters
Exponering: L: 25*5min, RGB: 6*5min / kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer en bild som skulle kunnat bli bättre, men den får duga för den här säsongen, då jag inte kommer jaga mer data på det här objektet. Mesta delen av datan plåtades med en stark måne väldigt nära, vilket drog ner på bildens potential. Men hur som helst blev den klart bättre än senast jag besökte objektet, och det räcker för mig :) Norr är till höger på bilden

Eftersom min kamera är monterad med 90° orientering så valde jag att presentera bilden i "landskaps-format"

Här finns en inverterad version med Norr uppåt, rätt mkt nebulositet trots månljuset
Image
Klicka for att se stor version av bilden


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Oortcloud »

Hej!

Verkligen en trevlig bild. Kollad i galleriet och detta är klart din bästa! Jag gillar färgerna i bilden. Detta objekt ser man oftast som väldigt blått. (Gör ju inget om man gillar blått iofs) Men du har fått med så fint gul/oranga stjärnor vilket jag tycker höjer betyget mycket på bilden. :good:

Martin
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Jag bara älskar dina bilder! Fantastiskt vad du kan lyckas med alla objekt du ger dig på! Denna är väldigt udda och spännande presenterad också! Fantastiska detaljer och färger som man knappt anat fanns i denna stjärnhop! Högsta betyg från Ekeby!

Mvh //Micke
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Hans Bengtsson »

Speciellt den inverterade bilden tillhör det allra bästa jag sett inom svenskt astrofoto, alla kategorier. Otroligt så många nebulösa stråk, en del påtagligt smala och långa och distinkta, som du lyckats registrera.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by timokarhula »

Ja, t.o.m. den lilla elliptiska galaxen UGC2838 av magnitud 17.9 syns längst ut till höger på bild. Bilden visar intressanta och intrikata nebulosastråk även inuti Plejdernas rektangel som jag inte sett på bild innan. Speciellt den sjöhästliknande nebulositeten till höger om Alcyone. Hur skulle bilden ha sett ut om den vore tagen vid nymåne?! :good:

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Hans Bengtsson »

När jag jämför din inverterade bild med bilden i Burnham's, sidan 1877, så utfaller jämförelsen entydigt till din fördel. Din bild visar både svagare stjärnor och mera delikata detaljer i nebulositeten.

Bilden i Burnham's togs med 2.5-meters-teleskopet på Mt Wilson ...

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by ThomasK »

Härlig bild som vanligt! De parallella nubulosastråken har jag sett på andra bilder, men jag tror inte jag sett dem så tydligt förut. Uppfattningen är väl att nebulosamolnet inte är det moln Plejaderna föddes i utan ett moln stjärnhopen bara råkar passerar igenom. Kan de parallella stråken visa riktningen hur stjärnorna passerar igenom molnet? Stjärnornas egenrörelse över himmeln är ungefär vinkelrät mot de parallella stråken, men stjärnornas och nebulosans inbördes riktning kanske är en annan?
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by timokarhula »

Man tror att nebulosastrecken har riktats parallella av de magnetiska fältlinjerna mellan stjärnorna.

/Timo K
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Timo »

Dra ner det röda en del så blir den riktigt bra :good:
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Jag tror jag har slut på superlativer för dina bilder. Fantastiskt detaljerade nebulosastråk och tack för intressant extra info i kommentarerna.
/Lasse
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by mikael »

Detta är en av de bäste bilderna på Plejaderna jag sett.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Skarp och mycket trevlig vacker bild.
Man börjar känna igen dina bilder.Har märkt du ofta drar upp röd kanal lite extra.
På just denna bild tror jag dock mindre röd som nämnts hade bilden vunnit på ,blir större djup i den då.
Såg att Steve Cannista som kört med samma tub valde ta med bin 1x1 på färgerna på just detta objekt .Troligen för att undvika få svällande halo runt framförallt röda stjärnor. I detta formatet på en datorskärm spelar det inte så stor roll tycker jag Däremot drar man upp den i större skala blir det lätt för bra och känns överdrivet.

Bengt
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Olle E »

Snyggt jobbat! Hur de kan bli så här bra med måne i närheten är imponerande. Väldigt mycket och detaljerad nebulositet spännande att titta på.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Cristofer »

Nog den tjusigaste bild på Plejaderna jag sett. Gillar att det är lite variation på färgerna.
Aaron
Posts: 7
Joined: 2012-02-07 22:34:28
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M45 Seven Sisters - Jonas Grinde

Post by Aaron »

Wow en riktigt bra bild och med måne uppe med, riktigt bra.