C/2009 P1 Garrad - Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

C/2009 P1 Garrad - Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist

Post by Pzyber »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2009 P1 Garradd
Exponering: 11*2min
Fotograf: Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist
Teleskop: Ikharos 102 ED
Kamera: Modifierad Canon EOS 40D
Kommentar: En snabb omgång exponeringar på C/2009 P1. Första ordentliga Deep-Sky bilden tagen med mitt nya CLS-filter. CLS-filtret gör en klar skillnad. Från en bakgrund på ca 60-100 till ca 6 på 2 minuters exponeringar. Bilden togs oguidat och 2 minutare var det som gick utan för mycket stjärnspår. Mer tid hade varit önskvärt men kometen rör sig väldigt fort. Det är en tydlig skillnad på kometens position på 22 minuter från första till sista bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2009 P1 Garrad - Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist

Post by Peter R »

Riktigt snygg bild ni har fått fram på komet Garrad.
Möjligtvis skulle jag skippat CLS-filtret på just kometer för att maximera exponeringen på kortast möjliga tid för som ni själva skriver så hinner den förflytta sig en bra bit på 22 minuter.
Det finns en bildbehandlingsteknik som går ut på att stacka stjärnorna för sig och kometen för sig och sedan lägga ihop dem för att trolla bort kometens egenrörelse.
Jag har använt den några gånger och det fungerar bra men är väldigt tidsödande och troligtvis onödig på den här fina bilden.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: C/2009 P1 Garrad - Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist

Post by Robert »

Snygg bild på kometen. Kul att någon hätr har lyckats fota den bra. Är sugen på att fotografera den men just nu är min utristning utspridd på 2 olika ställen pga flytt :) Kommer nog igång med lite foto i april igen hoppas jag.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: C/2009 P1 Garrad - Jimmy Nordström & Mikael Dahlqvist

Post by Pzyber »

Peter R wrote:Riktigt snygg bild ni har fått fram på komet Garrad.
Möjligtvis skulle jag skippat CLS-filtret på just kometer för att maximera exponeringen på kortast möjliga tid för som ni själva skriver så hinner den förflytta sig en bra bit på 22 minuter.
Jo det kanske vore värt att prova. Dock blir bakgrunden väldigt ljus snabbt pga ljusföroreningarna, vet inte hur mycket av svansen som hade gått att få med utan filtret. Det har varit väldigt ljust på himmeln i vår mot förra året. Funderar på vad det kan vara som stör eller om det bara varit fuktigare än normalt.
Peter R wrote:Det finns en bildbehandlingsteknik som går ut på att stacka stjärnorna för sig och kometen för sig och sedan lägga ihop dem för att trolla bort kometens egenrörelse.
Jag har använt den några gånger och det fungerar bra men är väldigt tidsödande och troligtvis onödig på den här fina bilden
Jo det är något värt att försöka sig på. Ingen av oss är någon klippa på bildbehandling ännu så blev en vanlig stackning. Det får bli nästa utmaning, allitd kul att lära sig nytt. Sen är det ju så att tid är en bristvara. Har blivit en hel del snabbredigeringar den senaste tiden.
Robert wrote:Snygg bild på kometen. Kul att någon hätr har lyckats fota den bra. Är sugen på att fotografera den men just nu är min utristning utspridd på 2 olika ställen pga flytt :) Kommer nog igång med lite foto i april igen hoppas jag.
Det får vi hoppas, ser fram emot fler bilder på kometen :)

Return to “Bilder”