Sirius B - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Precis som Timo skriver så ska man inte tolka resultaten från formeln som några absoluta och exakta aperturer. Exempelvis betyder seeingen väldigt mycket vid separation av dubbelstjärnor. Men om man har identiska yttre förhållanden bör formeln ge en fingervisning om det ena paret är svårare att separera än det andra.

Minns att jag via bibliotek beställde hem artiklar som Lewis skrev i ämnet och sedan försökte omvandla dessa data till en enkel formel som tog hänsyn till separation och magnituddifferens. Men sedan har jag inte alls följt upp det hela, och det har säkert ingen annan heller.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Det är besvärande hur bara några magnituders skillnad kan göra vad som borde vara en enklel dubbelstjärna en av kvällens svåraste. Som exempel OƩ216 från fredagens UAA observationer, 7,4 vs. 10,3 med 1,9" separation, var betydligt svårare än OƩ217 med 7,9/8,6 och 0,7"...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Peter R »

De senaste 2 veckorna har jag fortsatt att förfina tekniken i mina försök att fotografera Sirius B och jag tror att jag lyckades igår kväll att separera A och B. Jag hoppas kunna lägga upp resultatet senare idag om mätningarna bekräftar Sirius B position.

/*Peter R
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Oortcloud »

Det ser jag fram mot. Hoppas hoppas.... :D

Martin