Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Vixen ED 100 SF
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej!

Då plikten kallade dagen efter och med en ytterst negativ väderprognos, tog jag med den lätta utrustningen ut för att fånga Jupiter nu när den börjar närma sig opposition. Den här är tagen med min lilla 4" Vixen ED -refraktor på Vixens GPE montering och TV 3x Barlow. Det är en RGB -bild bestående av 1500 bildrutor per färgkanal. Planeten stod på 40 graders höjd när jag tog .avi:erna. Seeing var "snabbt fladdrande", bitvis god. Transparensen lämnade övrigt att önska, men var dock inte helt kass. Turligt nog, hann jag precis ta färdigt bilden, innan dagg började formas på linsen. Hade som tur var med mig min OO 6" f/8 som backup och fortsatte till ca: kl. 01.30 innan jag gav upp, då de första molnen rullade in.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by EPT »

Vilken skärpa!
Celestron SkyMaster 20x80
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Snyggt Utas; dina bilder är alltid en fröjd att skåda, oavsett vilken av dina tuber du nyttjar :good:
Keep on,
Magnus
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Trevlig bild. Snygga färger. :good:
Var ute den 25:e här, men då jag hade ställt upp allt så kom molnen och jag fick packa ihop allt igen. Nu är det moln överallt. Till och med på marken....

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar!

Ja, väderleken och atmosfären var väldigt skiftande under natten. Lagom seeingen hade stabiliserats, blev transparensen dramatiskt sämre och till slut kom molnen in...

Däremot såg jag nåt som jag aldrig sett förut: Norrsken! Tittade upp från skärmen en stund och såg nåt som "dansade" norrut. Då det var lite disigt i luften, såg man inga färger, men det såg ut som en ljusstark "gardin" som fladdrade upp och ner. Provade att ta en bild med mobilkameran, men det kunde jag ha struntat i... Fick iakttagelsen bekräftad av dagstidningen, där en läsare skickat in en bild tagen från kusten, där det var klarare himmel!

Länk: http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=7191755

Denna bild verkar dock vara tagen natten efter jag var ute, ser jag nu.... Men iaf. kul att kunna se ett sånt fenomen här ute på "kobben"! Tråkigt att höra om molnen som drog in, Martin... Man blir lika "glad" varje gång det händer!!

Mvh, Roger.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Titta gärna upp från skärmen fler gånger :D Det är mycket man kan se på himmlen med blotta ögat; norrsken har jag sett flera gånger från "kobben" genom åren.
Besserwissern, Magnus 8)
Vi ses under nämnda himmel när molnen lättar framåt 2012......

Return to “Bilder”