Jupiter - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Jupiter - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: Philips SPC
Kommentar: Hade aldrig provat att filma planeter tidigare så jag gjorde en test i månskenet. Tog fram min gamla guidekamera som jag har lagt på hyllan till förmån för den nya guidekameran. Efter lite trixande med programvaran så lyckades jag att få till en hyfsad bra filmsnutt på Jupiter. Det jag hade problem med var att få till en bra skärpa. När jag väl hittade ett läget som var det bästa jag kunde åstadkomma så fick laborera med Brightnes, Exposure och Frame Rate för att hitta ett läge som gav det bästa resultatet. Filmen av Jupiter består av 1000 delbilder i 60 fps. Efter körning i RegiStax så blev det cirka 100 bilder kvar som jag stackade. Efterbehandlade sedan bilden i CS5. Planeter var roligt men jag gissar att seeingen är mer kritiskt än när det gäller deepsky fotografering.
Mvh Jörgen


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by Oortcloud »

Kamera Philips SPC, är det en web kamera? Jag har en som heter Philips SPC 900nc nämligen. Och det är nog inte att rekommendera att köra med så hög frame rate som 60 FPS med en web kamera. 5-10 FPS skulle jag tro är lämpligare då det blir problem med överföringen av bildrutorna från kameran till datorn. Bildrutorna komprimeras i överföringen till datorn och kvaliteten på bildrutorna blir sämre (man får artefakter vilket det ser ut som du har). Om det är en likadan web kamera som jag har så kör den bara med USB 1.1

Däremot kan du köra en längre tid än vad du nu gjort. 2 min kan du nog utan problem köra på Jupiter vilket ger dig upp till 1200 bildrutor att jobba med. Testa dig fram vilket som ger bäst resultat.

Och du har helt rätt i att seeingen är väldigt avgörande vid planetfoto.


Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Antar det är samma toucam som jag har kört med förr.

Jag brukade köra på 15-20.Det funkar bra .

Bäst blev det när jag körde raw format på den.

http://arnholm.org/astro/software/aviraw/

Bara att ladda ner ändra mjukvaran i kameran. Lätt att återställa.

Bengt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej och tack för kommentarerna :good: Ja, det är en 900nc jag har. Då ska jag prova att sänka fps vid nästa försök. Den känslan jag fick i går när jat testade mig fram var att detaljerna på planetytan minskade i takt med lägre fps. Jag läste dock inte över dessa filmer till kontorsdatorn så jag provade inte att stacka dom. Det skulle kanske vara värt en test. Sedan kan ju kanske artefakterna bero att man gick för hårt med wavelets i bearbetningen av den färdiga bilden :shy: Men man lär så länge man samlar ljus.... Länken var väldigt intressant. Ska läsa och ladda ner senare under kvällen. Använder man samma programvara att filma med? Uppskattar verkligen den kunskap och hjälp man får på forumet. Tänk om man skulle sitta alldeles ensam och testa sig fram. Det skulle varar väldigt frustrerande och tidsödande!

Hälsningar Jörgen
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Nej programmet ändrar endast standardinställningarna i din webkamera. Du behöver ett kamera program ändå.

Nackdelen är att det blir lite raster effekt när man filmar men det försvinner i stackningen för det mesta . Nu går det ju utmärkt köra utan denna raw fil ochså.

"Rastern" ser ut så här men det blev skarpare.

Image


Bengt
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by Oortcloud »

jorand wrote: Sedan kan ju kanske artefakterna bero att man gick för hårt med wavelets i bearbetningen av den färdiga bilden :shy: Men man lär så länge man samlar ljus....
Dem blir i alla fall tydligare när man drar på för mycket med waveletsen. Något jag fått ofta med web kameran ser ut som streck som följer planeten runt om och det ser ut som din bild har dem med. Dem blir tydligare ju mer wavelets man har.

Något jag upplevde var att det var enklare att fokusera med högre FPS.

Bengt, går det att återskapa färgen om man kör det där programmet du länkade till? Rastret ser ut som det gör med TIS DBK om man processar filmen utan att färgsätta den. Körde månen en gång och tänkte strunta i färgen eftersom det ändå bara är grått men bilderna blev fulla med detta raster.

Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Bengt, går det att återskapa färgen om man kör det där programmet du länkade till?

Ja du det var en bra fråga . Det var ju mååånga år sedan jag syssla med planeter o sånt....

Jag tror det går men minns inte hur. . Nu körde jag mest på månen. Då körde jag inte med färger ändå.
står mer här:
http://www.astrosurf.com/astrobond/ebrawe.htm

Finns fler "raster" månbilder på min hemsida för den intresserade.

Bengt

Return to “Bilder”