Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Jupiter
Exponering: 1/100s ISO1600
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Celestron C11 f/10 SCT
Kamera: Canon 600d
Kommentar: Jupiter 2011-10-01, 02:26, C11 och 600d HD video ISO1600 25 b/s 1/100s digital zoom c:a 300 av 1100 bilder.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by gost »

Vilken otroligt läcker bild Bengt. Jag fascineras över vilka Jupiterbilder som dyker upp på Astronet, väldigt imponerande bilder, så även denna.

Skall jag säga något konstruktivt så hade jag valt att ge den lite med kontrast och testat att lägga på lite mer skärpa.
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by matti »

Snyggt! En fråga: Varför använder du digital zoom när du filmar? Blir det mindre dataöverföring eller stänger den av delar av ccd:n?
/matti
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Hej !

Ja detta är första försöken med HD film .mov format med 600d (tidigare har jag kört webcamera). Men jag måste allstå konvertera från .mov till .avi för att få in det i Registax. Och det är ju komprimerat kodat. Så jag jag vet inte om det är optimalt. Men jag tror att det blir troligen mindre negativ effekt av komprimering och jag utgår från en "stor" bild därför körde jag med digital zoom läget.

Lite förstärkning / skärpning har jag ju gjort i Registax wavelets , men vill inte dra på för mycket.


/bengtr
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by Lars L »

Bra bild från Sverige med en "vanlig" DSLR! Bra med teknisk information, något alla borde dela med sig av, inte minst för nybörjarna. Vi har alla varit newbees! En sak till, inte mer kontrast eller saturation, alldeles för mycket av den varan, möjligtvis skärpa, vilket är svårfångat med en DSLR. Har själv fotat Jupiter med webbkamera och en 6 tummare. Ett pytteinstrument i mina ögon. Från ett fönster handvevat, planeten ca 20 grader över horisonten, det möjligas konst.

Se; http://orebroastronomi.se/astrobilder.html

Lite reklam för en utomordentlig förening! :green:
Matsb
Posts: 1
Joined: 2011-10-10 07:43:34
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by Matsb »

Fantastisk bild!
Jag har försökt lite med enklare utrustning 150 mm Omni XLT, 750 mm brännvid och BaaderHypericon okular, 3,5 mm brännvidd,
ger 214 ggr förstoring.

Vilken förstoring har du använt på dina Jupiterbilder? Hur har du gått tillväga för att få denna förstoring?
Mvh Mats
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Hej !

jag har C11:an med 2800 cm brännvidd med 2x barlow som sitter "en bit längre bort än normalt" så det blir kanske x 3 eller så i primärfokus. Sen även digitalzoom¨på kameran. Då blir det en bild som täcker minst hälften.

/bengtr

Return to “Bilder”