Jupiter och Europa. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Europa.
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Jupiter genom röd kanal vid RGB -upptagning. Den röda kanalen är oftast den som är mest förlåtande vid "knackig" seeing. Denna bild är dock tagen under mycket god, (för att vara Gotländsk), seeing. Man kan urskilja en stor mängd detaljer och även den ljusstarka månen Europa ungefär "kl.2" precis ovanför GRS. Bilden är tagen i gryningsljus. Av någon anledning brukar seeingen vara mycket bra precis innan solen gått upp. Tyvärr var det moln som kom och gick samt tilltagande vind. Fick egentligen bara en bra, komplett RGB -serie den natten/morgonen. Lägger upp den kompletta färgbilden snart.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt fina Jupiterbilder du tar!

Att seeingen ofta är som bäst framåt gryningen tror jag kan anses som ett etablerat faktum. Jag har själv märkt det flera gånger, och framför allt så var den gamla tidens berömda observatörer av dubbelstjärnor (dom som använde enmeters monsterlånga refraktorer) medvetna om detta. De svåraste mätningarna gjordes ofta framåt morgonkvisten.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Bengt »

Grymt bra bild.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Timo »

Verkligen fina detaljer !
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Snyggt!

Väntar med spänning på en RGB bild :D

Martin
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by magnahrl »

Magiskt, Utas :good:
Om amatörastronomi hade högre status borde du med självklarhet bli inbjuden till vår kära Landshövdings sommarfest och mingla med nationskända "sommargotlännigar" från Fårö i norr till sudret i syd :)
Du har satt Gotland på den astronomiska kartan med full acuratess, vilket jag inte lyckats med på >40 år. Vadå? Jag en bitter gammal visuell astronörd;icke! Bara vi får gnälla över moln och dålig seeing tillsammans är allt ok :geek:
-Magnus
PS Hans: minns ännu när en 4"f/15, helst en Unitron, bara var en dröm.....
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Peter R »

Mycket fin bild och du börjar även få fram detaljer inne i den röda fläcken.
Hur många bilder blev det per sekvens?
Ska bli spännande att se slutresultatet.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by utas »

Tack, alla för komplimangerna....

Nä, nån fest hos Landshövdingen blev det nog inte, Magnus... -förresten, "gammal bitter visuell astronörd"... Du har ju ett allmänt kunnande om astronomi, som jag aldrig kommer att kunna matcha... -iaf. inte så länge jag envisas med att glo in i en dataskärm hela nätterna! :D

Peter; Jag har stackat 1200 bilder av ca:1800. Exponeringstid är 1/45 sek, vid 30 fps. Gain mellan 850 och 950. Det hade varit mumma med 1/60 sek, eller snabbare vid 60 fps... Tyvärr fixar inte C9,25:an det vid den här bildskalan, inte heller DMK.21:n då man ofelbart får "lökringar" runt planeten.

Mvh, Roger.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by skafar65 »

Hej Roger

Ja denna bild slår för alla gånger ihjäl myten om att man inte kan ta riktigt bra planetbilder från Sverige på grund av att vi har sämre förhållande! Fantastisk bild som vi alla lyfter på hatten för!

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Jupiter och Europa. - Roger Utas

Post by Terje »

Nja slår ihjäl myten vet jag inte om jag vill hålla med om, bilden är skrämmande bra, men om den varit tagen på en sydligare och bättre plats så hade den antagligen varit ytterligare ett snäpp vassare. Det går helt enkelt inte att komma undan att vi befinner oss relativt långt norrut och planeterna aldrig kommer i närheten av zenit att vi sen har en "permanent" placerad jetstöm över oss gör ju inte våra förhållanden generellt bättre

Return to “Bilder”