Jupiter & Europa - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter & Europa
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21 USB
Kommentar: Natten till 11/09/09 tog jag en rövare och åkte ut, trots varningar om moln och hård vind. Och inte minst, trots arbetsdag, nästa dag... Vid 2 -tiden hade jag iaf. fått alla grejorna på plats vid mitt obs -ställe. Då kom de första små, lätta molnen in... Jag var på vippen att ge mig av hemåt, men tänkte positiva tankar om vädret för en gångs skull. Någon kollimeringscheck, var det inte tal om, här gällde det att smida medans järnet var varmt! Konstaterade snabbt att seeingen var klart över medel och hoppades på luckor i molnen. Efter att ha tagit ca: tio .avi:er, som jag fick avbryta, började Europa närma sig planetens kant. Som genom ett under skingrades molnen strax innan Europa bröt planetens yta! Jag fick sammanlagt tre fullängds -.avier med DBK.21 "one shot" -färgkameran, innan molnen återvände. Senare mot morgonen, när jag precis börjat plocka ner utrustningen, blev det plötsligt molnfritt igen. Jag stoppade i DMK.21:an med filterhjul och hann precis ta två serier RGB, innan det började blåsa och nya moln anlände. Solen hade dessutom börjat gå upp och det var bara en timme kvar tills jag skulle "upp till jobbet". Åkte förnöjt hemåt, med matchresultatet: Roger-Molnen, 1-0! Den här bilden ÄR lite för kraftigt uppskärpt och har aningen hög kontrast, på bekostnad av ytstrukturer i EZ. Men jag kunde inte låta bli, då Europa och GRS samt de olika bältena kom fram rejält. Det är vid såna här tillfällen en "one -shot" -färgkamera är oumbärlig! Hade jag bara haft min mono + filterhjul, hade jag stått där med ett stort antal icke kompletta upptagningar, där någon färgkanal fattats pga. molnigheten. Nu skall jag gå igenom alla .avi:er, återkommer med mer bilder vad det lider!

Mvh, Roger.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by Bengt »

Det var hemskt vad du gnäller på din bild. Jag tycker den är bra! :good:

Tror till och med den hade tålt att förstoras upp ytterligare som jag ser en del gör.

Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, Bengt!

Att gnälla är ett av de få nöjen vi Gotlänningar har, så här framåt hösten när... :D
Faktum är att den är lite överdrivet skärpt och lite för kontrastrik, vissa partier är aaningen utfrätta.

Den större bildskalan har jag i RGB bilderna som jag håller på och pular med. Tidskrävande skit, det här, tar nog ett tag innan de blir klara... men rådatan är riktigt fin, för att vara "Made in Gotland"!

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Gott Roger!

Då var vi ute samtidigt. Det verkar som du höll ut lite längre än jag orkade. Trots att jag hade tjuvsovit lite på kvällen var jag riktigt trött natten därpå och sov i nästan 12 timmar.... Två timmars sömn är för lite vid min ålder. :S

Skall bli spännande och se vad mono kameran gav för resultat!

Jag körde faktiskt 2st försök med 60FPS med min DBK 21 och jag fick inga artefakter! Konstigt. Dock bara med en 2x barlow och inte 5x. Skall testa det nästa gång.

Martin

PS Jag trodde det var vi Örebroare som var gnälliga... DS
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by magnahrl »

Härlig bild, Roger. Hoppas vi snart kan avnjuta stjärnhimlen tillsammans och gnälla lite över den dåliga seeingen och moln som kommer in ;)
Bengt: Roger är perfektionist och aldrig helt nöjd, men det är jag inte heller vad gäller kollimering av min 8"f/6 OOUK och C8:a :S
-Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by utas »

Magnus, Jag är säker på att vi får många chanser att gnälla oss igenom astro -nätter framöver! Gotlänningen är en gnällspik av naturen, se!
Jag kan även intyga att Magnus är en jäkel på att ratta kollimeringsskruvarna! Du kommer snart att få smeknamnet "skruven"... :D
Men så har du också oklanderligt kollimerade teleskop... :good:

Martin, det är nog bara Östgötskan som uppfattas som gnällig!
Gotländskan kan uppfattas som gemytlig, men var lugn, där inne döljer sig en gnällspik! :D
Ja, jag lyckades hålla mig vaken tills solen steg upp.. Det är egentligen förstklassig misshandel av kroppen att hålla på så, man är ju koncentrerad till max hela tiden, med... Men som sagt, ibland värt det, ibland inte!

Jag upplever det som att DBK.21:an klarar 60 fps bättre än DMK.21. Det gäller bara att se till att fylla histogrammet till runt 80%, underexponerar man, kan man får lökringar även med den! Det är skönt att ha färgkameran, det blir jäktigt med alla filterbyten! Men resultatet blir annat med DMK.21, vid bra förhållanden. Tror det är möjligheten att kunna fokusera kanalerna individuellt som gör det.

Mvh, Roger.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by Morgan »

Vacker kontrastrik bild på jupiter. Har du den gamla eller den nya chipet in dina TSI?
Jag lyckades köpa den gamla DMK.21 precis innan den ny TSI med ICX618ALA-E ccd lanserades, så därför är jag nyfiken hur stor skillnaden är i känslighet.
// Morgan
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för komplimangen!

Denna tog jag med min DBK.21, pga. molnen.... Tyvärr lyckades jag inhandla min DMK.21 innan den nya kameran med Sonys nya chip kom ut. Fast jag tror att det blir en marginell skillnad då seeingen är det som avgör i slutändan... Om jag skall använda 1/60 sek och 60 fps, måste jag gå ner i bildskala då C9,25:an inte klarar att exponera ut bilden klokt OM man inte missbrukar "gain" ( : grynigare bild). Jag tror jag är nöjd, det jag hoppas på är bra väder och god seeing :) Det är möjligt att det känsligare, nya chipet gör det möjligt att köra med snabbare bildrutehastighet men denna säsong använder jag det jag har. Däremot är den nya, känsligare DBK.21 mer intressant. Det ÄR smidigt att använda en färgkamera, trots snäppet sämre slutresultat.

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by Oortcloud »

utas wrote: Jag upplever det som att DBK.21:an klarar 60 fps bättre än DMK.21. Det gäller bara att se till att fylla histogrammet till runt 80%, underexponerar man, kan man får lökringar även med den! Det är skönt att ha färgkameran, det blir jäktigt med alla filterbyten! Men resultatet blir annat med DMK.21, vid bra förhållanden. Tror det är möjligheten att kunna fokusera kanalerna individuellt som gör det.

Mvh, Roger.
Aha....Det måste testas.Fast det blir nog på gnällen (som dem säger här) att det går med powermate 5. Max gain troligtvis.

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by utas »

Glömde... max gain kan ge fula artifakter, med... Har du en 3 X Barlow? I så fall, använd den plus ca: 30 -50 mm förlängning mellan kameran och Barlowen! Kan gå med 2 X Barlow med om du använder lite längre förlängning. Hans på T-S har 1,25" förlängare som du skruvar mellan kamerans nosepiece och ir filtret. Jag köpt på mig ett antal så man kan variera efter förhållanden och kamera! Mkt. stadiga och inte alls dyra. Givetvis skall du även testa med 5 X PM, du har ju 10" öppning, vilket ger bra med ljus!

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter & Europa - Roger Utas

Post by Peter R »

För några år sedan körde jag mycket okularprojektion med DSLR.
Nu har jag börjat köra så även med TIS kamerorna vilket är praktiskt om man redan har en uppsättning bra okular.
Dessutom kan man anpassa förstoringsgraden efter rådande förhållanden.
På planeterna tycker jag att DBK-kamerorna ger klart bättre resultat än vad jag förväntade mig, möjligtvis bättre än DMK med 3 exponeringar. Tiden man sparar gör att man kan ta längre sekvenser (= bättre kvalité), utan att få problem med planeternas rotation.

/*Peter R

Return to “Bilder”