Jupiter med GRS - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med GRS
Exponering: 1900 frames @ 1/30s
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: Sista Jupiter bilden på ett tag skulle jag tro då jag börjar jobba på måndag. Detta skulle egentligen inte blivit någon bild då jag redan hade ett lagom antal filmer att jobba med. Jag hade kört från klockan 02:30-03:00 och tog sen ett par på Månen. Men innan jag skulle packa ihop så tänkte jag att jag kör en sista på Jupiter. Och det visade sig bli den bästa. Altitud verkar vara ordet för dagen....Filter Baader UV/IR cut & 5X Powermate.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by utas »

Nu börjar det ta sig, årets bästa på Jupiter!
Det lönar sig nog att vänta ut planeten, då altitud som du skrev, betyder otroligt mycket.
Själv satt jag och väntade i natt på att åka ut. Det hade ju varit rena skitvädret på dagen, men det klarnade upp mot natten. Tyvärr så blåste det ca: 8-10 sekundmeter och jetströmskartan visade bara tråkigheter. Så det blev kudden istället!

Mvh, Roger.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

:good: Härligt med en Jupiterbild i naturliga färger och fina detaljer. Skoj se en så fin bild tagen från Sverige.

Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Morgan »

Fin bild på Jupiter. Det riktigt klias i fingrana på ett första säsongs försök.
// Morgan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Lars L »

Bra bild! Hoppas göra något liknande med hemmabyggd kamera, fick en hyfsad bild förra året.
Då stod Jupter lågt - läge snart! Såg att du är örebroare, medlem i Örebro astronomi?
Har flyttat ut på vischan kolmörkt här 59 39N 15 25E.

Se http://orebroastronomi.se/astrobilder.html
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej!

Kul att ni gillar den! Har ändrat ganska mycket på hur jag behandlade bilder jämfört med tidigare bilder.
Men nu är semestern slut så antalet möjliga tillfällen lär minska avsevärt.
utas wrote: Det lönar sig nog att vänta ut planeten, då altitud som du skrev, betyder otroligt mycket.
Klockslaget för bra höjd blir bättre och bättre (tidigare) Bara hoppas att seeingen inte blir så rutten som den var för Saturnus i vintras.
Bengt wrote::good: Härligt med en Jupiterbild i naturliga färger och fina detaljer. Skoj se en så fin bild tagen från Sverige.
Bengt
Ur planet fotograferingens perspektiv hade man önskat att man bott i Tex. Australien, men vi får göra vad vi kan med våra förutsättningar.
Morgan wrote:Fin bild på Jupiter. Det riktigt klias i fingrana på ett första säsongs försök.
Gör det! Fast det är väl ingen brådska då säsongen fortfarande är i sin början.
Lars L wrote:Bra bild! Hoppas göra något liknande med hemmabyggd kamera, fick en hyfsad bild förra året.
Då stod Jupter lågt - läge snart! Såg att du är örebroare, medlem i Örebro astronomi?
Har flyttat ut på vischan kolmörkt här 59 39N 15 25E.

Se http://orebroastronomi.se/astrobilder.html
Det var inte illa och bygga en egen kamera! Då är du både pillig och händig? Nej, jag skäms väl nästan att säga att jag inte är med i Örebro Astronomi. Har tänkt på det men det har inte blivit av...

Martin
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter med GRS - Martin Högberg

Post by Lars L »

Gå med, aktiv förening över 120 medlemmar, mycket bra föredragshållare!
Du har länken och kommer inte att ångra dig.

Return to “Bilder”