Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/15 sek/15 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Vixen ED 100 SF
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej.
Vi hade fint väder i helgen, förutom den numera obligatoriska blåsten. På Gotland blåser det ALLTID, frågan är bara hur mycket... Vindbyar på upp till 9/ms gjorde att jag valde att ta ut min lilla 4\" Vixen ED100SF refraktor och låta C9:an vila.
Framåt småtimmarna fick jag ett par minuter med skaplig seeing, då passade jag på att ta denna RGB sekvens. Saturnus stod då på ca: 20 graders höjd. Jag använde en TV 3 x Barlow som tillsammans som med filterhjulets tjocklek som distans ger ca: 4 ggr. förstoring. Bilden består av 1700 bilder stackade på varje färgkanal. Bilden är förstorad till ca: 150%. De mindre bilderna visar de separata färgkanalerna innan sammanslagning. Jag skall gå igenom datan från natten och se om det går att använda nån av Registax funktioner att förstora bilden, antingen resample eller drizzle.

Mvh, Roger.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Robert »

Vacker bild på Saturnus med stormen. Kul att få se hur den ser ut med i de olika färgerna.

Hoppas du får lättare vind framöver då du skall fota Saturnus mer :)
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Oortcloud »

Ser bra ut Roger! Kul att nya kameran kommer till användning. Du får vara snabb när Jupiter säsongen drar igång för att hinna med alla filter byten mm. Jag har nog bara lyckats få med stormen på en av mina bilder....än så länge. (Ej någon bild visad här på Astronet)

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Peter R »

Tydlig storm på din bild men det är synd att dina färgkanaler inte är registrerade. Påminner om en 3D bild.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Hej.

Ja, den där lilla Vixen refraktorn är trots sin ringa apertur naggande god, stormen syns tydligt.
Jag skall ta ett tag med råmaterialet igen, detta är bara en snabb behandling, att se som ett test.
Nu undrar vän av ordning vad registrering av kanalerna innebär. Jag har precis börjat labba med RGB foto och antar att jag ännu har mycket att lära på det området.
Jag har gått igenom material från 110326 då jag hade C9,25:an ute. 50 GB att kasta i papperskorgen! Skaplig seeing och lite vind. Borde bli bra resultat! OM det inte var för att nåt hänt med kollimeringen... De första två .avi:erna är ok, men efter ett tag när seeingen blivit bättre har jag plötsligt dubbla Cassinis delningar och en skugga av planeten! På en av de skarpare bilderna ser Cassinis delning ut som ett liggande Y! Jag installerade "Bobs knobs" för ett tag sen, och grov kollimerade hemma. Kollimerade under stjärnorna innan jag började plåta och fick fram en fin och jämn defokuserad stjärna. Som sagt de första avi:erna är ok, sen spårar det ur. Jag misstänker att Bobs knobs är boven i dramat. Den modellen av "knobbar" som passar till min C9,25 med fastar -kompatibel sekundär, har nylonbussningar som distanser för justerrattarna (Bobs knobs). Undrar hur de tacklar den Svenska kylan, om de drar ihop sig, så att justerskruvarna blir för lösa? Nåt skumt är det iaf! Skall kolla i morgon, men förbannat synd iaf!

Mvh, Roger.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Morgan »

En mycket intressant bild på Saturnus. Kul att se vilken skillad det är mellan R&G och "skräpkanalen" B.

Ska själv prova mig på Satrunus när tid och förhållanden matchar för mig.
// Morgan
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Perran »

Kanon!

Return to “Bilder”