Bildgalleri - Regler

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Bildgalleri - Regler

Post by Robert »

Astronets bildgalleri är i huvudsak tänkt för svenska fotografer och alla är välkomna att lägga upp sina bilder vare sig man är nybörjare med enkel utrustning eller har mångårig erfarenhet.

1.1. Alla fotografer oavsett nivå på kunskap och utrustning är lika välkomna,

1.2. Bilderna skall vara egna bilder som man har varit med och fotograferat, med egen utrustning eller annans tex en förenings eller skola.

1.3. Bilder tagna med inhyrd teleskoptid hos tex global-rent-a-scope.com kan i undantagsfall läggas in i bildgalleriet. Det kan vara kul att jämföra med annan utrustning men det bryter mot syftet i punkt 1.2.



Bildkritik

Det är alltid kul att få kommentar på sina bilder och tanken är att vi skall försöka ge objektiv bra kritik på forumet.

Beröm bra vackra bilder och kom med konstruktiv kritik som gör att man kan få en bättre bild.
Jag (Robert) har själv lärt mig massa genom all feedback jag har fått på mina bilder och ofta stirrar man sig blind på en detalj i bilden men tex missar att bakgrunden är blå galaxen är rosa osv... Konstruktiv bildkritik brukar ofta ge ett bättre resultat och man lär sig metoder av andra.

2.1 Beröm fina bilder

2.2 Ge konstruktiv kritik för förbättringar

2.3 Tänk på att vi är på olika nivåer och med olika utrustning när ni bedömer en bild.

2.4 Vi måste vara balanserade. Vi får hjälpas åt så det inte blir kritik för kritikens skull. Om någon tycker det blir för mycket kritik säg till.

2.5 Ironi även om det ofta är kul bör undvikas då alla inte förstår det och kan lätt missförstås.

2.6 Bidra till en trevlig stämning :)

Upphovsrätt av bilder

3.1 Fotografen äger bilden och genom att lägga upp bilden på forumet tillåter fotografen enbart Astronet att använda den på Astronets hemsida.

Du ansvarar själv för bilderna du publicerar här och måste själv ha vart med och fotograferat bilden som du lägger upp.
Du ger bara Astronet en icke-exklusiv rätt att publicera den inom astronet.se.

3.2 Vill man använda en fotografs bilder annat så får man fråga fotografen om lov först. Beroende på vad man vill använda det till så får man tillstånd gratis eller efter överenskommen ersättning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bildgalleri - Regler

Post by Robert »

Men sunt förnuft kommer vi långt men ett litet ramregelverk är bra att ha o något går överstyr.

Kommentera reglerna här.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bildgalleri - Regler

Post by Bengt »

Blir säker bra Robert.
Ser bra ut alla dina punkter

Tror jag dock kommer får problem paragraf 2:5 framförallt när jag skriver till Timo N här . Kan man få immunitet mot honom :D OBS skämt

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Bildgalleri - Regler

Post by Timo »

Gärna för mig Bengt men Robert gillar nog inte om vi bryter reglerna. Så du får mailbomba mig istället och jag dig :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”