Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/15 sek/15 fps.
Fotograf: Roger Utas
Kommentar: Jag lånade min kompis bakgård för att få vindskydd bakom hans hus för att kunna plåta denna natt. Jag brukar annars släpa mig ut till ett öppet fält, vilket inte hade gått denna natt pga. blåsten. Himlen var kanonfin, men vinden som sagt högst påtaglig, ca: 10 m/s. Seeingen var stundtals lite fladdrig och en snabbare exponeringstid hade gjort underverk, men tyvärr räckte inte ljuset till för det. Saturnus stod på 28 graders höjd och den apparenta diametern (skivan) var ca: 18 bågsekunder. Jag använde DBK.21 kameran och en Televue 3 x Barlow.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Robert »

Trevlig bild på Saturnus. Kan tänka mig att sådant här foto verkligen är beroende av bra seeing.

En fråga. Varför har denna och den andra Saturnusbilden så olika färger? Denna känns lite väl röd tror jag.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Hej, och tackar!

Ja, speciellt Saturnus är otrevligt seeingkänslig. Jupiter (och Mars) kan man lura med en snabbare framerate och en kortare exponeringstid. Saturnus är ännu för ljussvag för det.
Den lite röda färgen beror på att jag fick en väldigt grynig bild när gjorde den "gulare". Skall dock på det igen och se vad som kan göras. Den röda kanalen är den som kommer fram till chipet minst "skadad" av seeingeffekterna, antar att det också är där detaljerna ligger. Kan också vara så att det är mitt dåliga färgseende som spelar "dingel" :D. Jag tror att planetens färg också har mycket att göra med ljuset. I år upplever jag Saturnus mycket ljusstarkare än förra året, pga. att ringarna har öppnat sig mer och reflekterar därmed mer ljus, både ned på planetytan och till oss här på Jorden (egen teori).

Mvh, Roger.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Lazze »

Tycker också det är en mycket fin bild. Kanske lite åt det lila hållet för mina ögon, men jag vet inte själv hur man ska bära sig åt. Hur långa sekvenser kan man ta på Saturnus utan att rotationen blir ett problem?

/Lasse
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, Lasse.

På Saturnus går bra att ta upp till 6 minuter långa sekvenser utan att man får några större bekymmer. Skulle man vilja i efterhand att korta ner .avi:n, går det bra i Virtualdub. Noga där vilka inställningar man har när man sparar den klippta .avi:n.
Jupiter däremot är lite kinkigare, där bör man hålla sig inom två minuter.
Det här är en av anledningarna till att Jag bävar inför att börja med mono -kameran och (L)RGB filter.. Där skall man alltså lyckas byta filter, ställa om exponering och fokus tre gånger på två (eller sex) minuter.. Men det är det enda sättet man kan fokusera alla färgkanalerna rätt. Och få njuta av den monokroma kamerans känslighet jämfört med färgkameran. Det kanske slutar med ett primalskrik, följt av ett "kast med litet filterhjul" :lol: !

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”