Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/30 sek/30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Kommentar: Jupiter plåtad i skymningen, precis då den blev synlig för blotta ögat. Bilden visar återbildandet av SEB i svart/vitt (IR) och i färg. Det här blev årets första Jupiter och samtidigt den sista denna \"säsong\", för min del. Färgbilden är tagen med en DBK.21 USB kamera. Notera färgeffekterna pga. solljuset på färgbilden. 1000 bildrutor av 3000 stackade och behandlade i Registax och Photoshop Elements 2.0.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Timo »

Välkommen till gemenskapen Roger !
Alltid intressant att titta på planetbilder speciellt då man själv inte håller på med det.
Hoppas det blir fler från dig i framtiden.
Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Timo.

Jag håller på att kolla igenom datorn om det finns något mer som är värt att lägga ut, har en del "gammal skåpmat" av skiftande kvalitet...
I övrigt ser jag fram emot våren med Saturnus, som jag skall ge mig på att försöka fota med monokameran i (L)RGB, och Jupiter när den dyker upp framåt sensommaren.
Jag har blivit biten av det här med planetfoto, fast våra svenska förhållanden inte alltid är de bästa, vad gäller att jobba med höga förstoringar.
Är också intresserad av att börja plåta deep sky, och har fuskat lite med oguidat foto. Men, en sak i taget annars blir det lätt pannkaka av allt.

Mvh, Roger

Return to “Bilder”