IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3
Exponering: S2-7*mins, Ha-3*20min, O3-6*20min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Ännu ett försök med smalband, läste precis om en teknik för att blanda Ha & O3 till en falsk färgbild, så jag tänkte pröva.
Ha som lum, & Ha/O3/O3 som RGB
Här använder jag också reducern för första gången, så det blev 385mm brännvidd och f/3.64 ... Jag har hört att ljusets våglängd(tror jag?) förskjuts när man fotar smalband med snabba fotosystem, vilket gör att man kan hamna utanför det smalbandsfiltret släpper igenom... Men det kanske märks mer med ett 3nm filter än mina 5nm, för jag tycker jag fick med bra med nebulosa i bilderna..
Men fokuseringen blev lite knepig, istället för skarp V kurva så fick jag en kurva som var väldigt rak utanför fokus, men blev helt platt nära/i fokus, nästan lite inåt som ett W ibland...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Starsoft »

Ännu en fin bild. Nu hittar jag inga pixeldefekter heller, har du använt nya kalibreringsbilder eller gjort något annat?

Lite mer exponeringstid för att få ned bruset i den fullstora bilden skulle inte vara fel :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Starsoft wrote:Ännu en fin bild. Nu hittar jag inga pixeldefekter heller, har du använt nya kalibreringsbilder eller gjort något annat?
Lite mer exponeringstid för att få ned bruset i den fullstora bilden skulle inte vara fel :D
Anders
Tack Anders!

Jag har grubblat lite på de där defekterna och upptäckt att det var pga min lata snabbfix av bruset i skarven mellan gamla & nya Ha datan... Körde ett brusreducerings-plugin som gav en hel del skumma artefakter, istället för att gå tillbaks till originaldatan och rätta till det... Jag använde samma kalibreringsbilder här. Så i den här bilden har inga brusreduceringsfilter/plugins använts, men tyvärr fick jag "bara" ihop 3st Ha-frames innan objektet dök ner bakom träden, och jag kör Ha som Lum vilket syns rätt tydligt på bruset. Men det fick bli lite av en test med reducern.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Kan bara instämma i förra inlägget fin bild .
Ser att dock att du fått väldigt konstigt "raka stjärnor" i främst vänster övre hörn av bilden. Har din ccd inte suttit rakt i eller är det din reducerare som inte är helt bra?

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Jonas »

Jag blir faktiskt lite irriterad :? Varför ska alla bilder som publiceras här kritiseras så negativt?
Konstruktiv kritik är i de flesta fall inte negativ men när man börjar leta fel istället för att se helheten, blir det fel anser jag.
Jag anser att detta (som så många andra bilder från dig Jonas) är en otroligt bra bild och jag har kan inte ge dig dålig kritik. Visst, ditt teleskop är mycket bra men inget teleskop är perfekt och äve det bästa kan man hitta optiska defekter hos.
Och visst, ett antal fler exponeringar (eller bildbehandling) hade kunnat ta ner bruset men med tanke på använd utrustning så anser jag resultatet vara superbt!!

Med andra ord kan jag inte förstå varför man ska försöka hitta defekter i allt som publiceras. Effekten blir i bästa fall att få vill publicera bilder, i sämsta fall att ingen vill publicera. Har det blivit lite snobberi att lämna dålig kritik kanske...?

Varför inte istället försöka att se det vackra i bilderna istället för att skärskåda dem med lupp?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Kritik tycker jag personligen är bra.Detta är ett fotoforum som alla andra och då brukar folk ge feed back . Jag har fått massor av undringar under åren över liknande fenomen som den frågan jag ställde .Bruset som diskuteras här på denna tråden är ett ökända svårigheter man får vid smalband. Men det finns bra brusreduceringsknep då kan det vara bra att få veta det. Tex tips på att man kan ladda ner och prova gratisverktyget sgbnr verktyget från pixinsight .http://www.narrowbandimaging.com/sgbnr.htm
Det är väl på så sätt man lär sig komma vidare genom att lära sig av varandra ?
Ska man bara ha en klapp på axeln varje gång man lägger ut en bild är det inget bra astrofoto forum anser jag .Då blir det bara ett forum för inbördes beundra .Det har alltid funnits en hjärtlig stämning och kritiken är aldrig illa ment ,inte från min sida i varje fall. Jag tycker är många gånger det är befogade frågor. tex min fråga om reduceraren. Vi är många som köpt fel reducerare genom åren .Men kan man lära av någon annan att den funka bra/ dåligt till den tuben är det till väldig hjälp. Jag hade aldrig lärt mig alla metoder för att förbättra min bilder om jag inte fått tips och råd kritik på olika forum. Jag förstår inte varför du blir så irriterad ärligt talat Jonas. Är det så det finns folk som tar så illa upp för man skriver vissa kommentarer borde man kanske ha en funktion där bara bilden läggs upp i galleriet utan att hamna i diskussions läge? Alla älskar inte bildbehandling och så kan det väl få vara. Vissa går kanske bara ut och plåtar och gör sen inte mer med den bilden . Vi är alla olika.
Skulle ju vara hemskt om folk inte ville lägga ut sina bilder om man nu inte vill ha kritik eller feedback.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Robert »

Åter en jättefin smalbandsbild och kul att Ha O3 kunde kombineras så på ett bra sätt. Bra jobbat med bara 3 Luminans bilder.

Angående kritik tycker jag det är bra att få konstruktiv kritik som gör att man kan få en bättre bild och lär sig. Utan all konstruktiv kritik jag har fått genom åren så hade jag inte utvecklats så mycket eller lärt mig olika bra metoder.

I många andra forum så får man bara jättefin oavsett vad man postar. Här liksom i ett riktigt fotoforum får kan konstruktiv kritik som gör att man utvecklas.

MEN vi måste vara balanserade. Vi får hjälpas åt så det inte blir kritik för kritikens skull. Om någon tycker det blir för mycket som Jonas tyckte så säg till :)

Precis som Jonas säger måste vi njuta av de fantastiska bilderna med.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Timo »

Underbart vacker bild Jonas !
Angående dragningen i vänstra hörnet som är nämnt här tidigare.
Kolla om du har den i alla rååbilder = för alla filter.
Även reducerare kan ha defekter. Stjärnorna i de andra hörnen är fina !
Men det är absolut inget som stör och "plågas" du av detta kan du ju alltid croppa bilden lite.(Inte denna kanske.) :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej

Klart det ska vara en balans i forumet på beröm och feedback som vi kallar det på jobb i stället för kritik. Feedback är just vad det låter som, en kommentar med vettigt innehåll som hjälper mottagaren att utvecklas. Håller helt och hållet med Bengt i detta fall (ovanligt? :) Nej men lite skoj lite alvar, tycker alltid att taket har varit högt i detta forum och det är ytterst sällan någon form av pajkastning har förekommit. Ser bara på min frus hunduppfödar forum! Herregud!

Astronet är ett forum vad jag förstått för de något mer rutinerade astrofotograferna. Jag hade själv blivit besviken om jag lagt ut en bild där jag bara hade fått "Fantastiskt vacker, oj vad fin, underbar, läcker osv." Eller hade jag det föresten?..... :D Nej men ni förstår vad jag menar? Vet inte hur många bilder, troligtvis alla jag lagt ut här som jag just fått feedback, gått tillbaka på kammaren, jobbat vidare och gjort om till det bättre. Ser man inte det som en fördel då är det kanske inte rätt forum för just den personen att lägga ut sina bilder här? Då är det kanske AG man ska lägga ut den på (inget fel på AG heller!) men där får man alltid bara just "Fantastiskt vacker, oj vad fin, underbar, läcker osv."

Mvh //Micke

Ps angående denna bild som tråden egentligen handlar om så tycker jag den är fantastiskt vacker, oj vad fin, underbar, läcker!!:) Nej nu skojade jag igen! Men den är faktiskt väldigt fin! Men den har också de defekter som Bengt påtalar! Något utdragna stjärnor just uppe i vänstra hörnet. Hade jag varit Jonas så hade jag även gjort en del selektiv skärpning på vissa delar av Nebulosan. Vilka detaljer här finns! Ds
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by gost »

Jag sällar mig till kören som är för konstruktiv feedback. Personligen lägger jag upp bilder här för att få dom bedömda av expertis (Vi får kalla oss så :-) för att själv utvecklas i mitt fotograferande och bildbehandlande. Jag vill bli kritiserad och tipsad och detta forum verkar ha förhållandevis likasinnade medlemmar med brett tekniskt kunnande och stort kunnande inom astrofoto.

Jonas (Inte Grinde), jag tror ingen här har för avsikt att kritisera bilderna negativt, utan syftet är nog att ge tips på vad som skulle kunna göras bättre, som ett tips på vägen till nästa bild. Det är i alla fall min uppfattning. Alla här på forumet vet vilket jobb det ligger bakom en sådan vacker bild som Jonas publicerar, så jag tror det hamnar i den underförstådda delen av kritiken

Återstår att se om vi någonsin får en bild publicerad som är komplett, förmodligen en utopi, men ändå en strävan :-)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Jonas »

Ja, jag kanske tog i lite men som jag skrev i mitt tidigare inlägg är jag inte emot konstruktiv kritik och anser inte det finns skäl för någon i detta fall eftersom fotografen säkert själv är medveten om de små brister som finns i bilden. Några gånger måste man väl få utdela full poäng!
All optik och kameror har sina små defekter och är det så att en bild som denna inte anses riktigt bra, undrar jag vilka bilder som är bra.
Det finns många erfarna astrofotografer i detta avlånga land som varken har råd eller lust att satsa de pengar som det behövs för att registrera nästintill perfekta bilder. Frågan jag då ställer mig är om dessa personers bilder (som då säkert är betydligt sämre rent optiskt) ska förpassas till AG eller andra "enklare" fora.
Jag själv ser hellre till helheten än detaljer i en bild och denna bild är för mig ett bra exempel över en del av den skönhet som finns i universum - liksom den tidigare publicerade smalbandsbilden på IC 1805.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by utas »

Hej.

Angående kritik på forumen:
Jag har själv lagt ut en del bilder på bla. Cloudy Nights "Solar system imaging" forum. Där har jag märkt av att kritiken är väldigt subjektiv, beroende på VEM som lägger ut bilden. (Tror inte att så är fallet här på Astronet!)
Tex. har jag på CN, lagt ut en bild av ungefär samma kvalitet som en annan fotograf, också han från norden, där han fått kritiken: "fantasktisk bild, med tanke på planetens låga altitud". Medan jag för en liknande bild fått "omdömet": "Du borde kunna få bättre resultat med C9,25:an". Den sortens kritik kan man vara utan och den gör att man aktar sig noga för att lägga upp några fler bilder på det forumet. Däremot objektiv, konstruktiv kritik är bara bra. Tex. om en erfaren fotograf ser vad som skall göras för att förbättra en bild, och på ett schysst sätt talar om det. Jag tror att det var Bengts mening med feedbacken.

Nu är jag en av de som tycker att Jonas Grindes bilder är otroligt fina, och vad jag förstår är han (du), liksom som jag, ganska "färsk" inom astrofotot. Jag tycker att han (du) levererar smakfulla bilder och har koll på alla parametrar som följning, fokusering, exponering, mm. Bra jobbat. Givetvis kan detta sägas om alla duktiga fotografer på det här forumet varav många förmodligen har årtionden av erfarenhet. Själv har jag bara FUSKAT lite med oguidat deep sky -foto och jag tror jag redan förstår hur mycket som skall stämma för att få ett bra resultat, och hur lite det skall till för att resultatet skall bli katastrofalt.

Känner även igen Skafars erfarenheter från hundvärlden :D. Jag har själv varit aktiv inom Brukshundklubben, och kan bekräfta att i hundvärlden frodas elitism och "backstabbing"!
Min lokale astro -kompis, Magnus, har varit aktiv på Astromart och fått många obefogade påhopp på forumen. Bla. ställde han en fråga angående om hans spegel var behäftad med "turned down edge" och om man kunde uttyda det från bifogat Zygo -test. Han fick efter en kort "ordväxling" omdömet "this man is not tuned in to anything". Då tröttnar man.

Bilderna bör ju också bedömas efter vilken utrustning som använts och under vilka förhållanden. Alla har ju olika grundförutsättningar.

Mvh, Roger
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Jag tycker vi lyssnar på Roberts förslag och avrundar denna diskussion . "MEN vi måste vara balanserade. Vi får hjälpas åt så det inte blir kritik för kritikens skull. Om någon tycker det blir för mycket som Jonas tyckte så säg till :) "

Tycker den har hamnat lite olyckligt i en bild tråd. Jag tycker det är bra Jonas lyfter fram frågan så det blir ett fortsatt trevligt klimat. Sen verkar det som de flesta vill ha fortsatt konstruktiv kritik . Vill man inte det så är det Ag som gäller. Då behöver man inte ens lägga tid på bildbehandling eftersom bilderna för närvande blir små som frimärken och ingen ser någon skillnad . :D

Skulle undertecknad eller någon annan göra ett övertramp här i framtiden hoppas jag någon drar en i öronen. :D Ibland kan man formulera sig klumpigt och det låter värre än vad det är .

Visst håller Grindes fina bilder mycket hög klass. Tror ingen tycker något annat!

Ser oerhört mycket fram mot nästa bild från honom!!

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Jonas »

Jag ber om ursäkt om mina synpunkter skapade viss irritation. Jag är medveten om att de kan ha gjort det. Det var heller inte meningen att racka ner på någon speciell person och inte heller förstöra tråden.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: IC 1848 Soul Nebula, HaO3O3 - Jonas Grinde

Post by Robert »

Även om tråden för denna fina bild spårade ur lite tycker jag det var bra att du ventilerade dina åsikter. Det är lätt att hamna i ett dike och vi kanske var på väg mot för hård kritik.

Det är viktigt att alla skall våga posta sina bilder oavsett nivå och få beröm för det ur den nivån man är på utrustning och kunskap men även förslag på förbättringar.

Vi får försöka hålla bra balans och jag har nu skrivit ett litet regelverk som säkert går att förbättra en hel del :)