M27 M27 Wide fild - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M27 M27 Wide fild - Bengt Rutersten

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 M27 Wide fild
Exponering: 10x40s
Fotograf: Bengt Rutersten
Kommentar: M27 Dumbellnebulosan med NP-101 på EQ6 oguidat 2006-08-27 Canon 350d (10x40s) ISO800

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Bengt,

Eftersom du det senaste dygnet fullkomligt öst in bilder av hög kvalitet här i forumet nöjer jag mig med att kommentera denna bild eftersom jag tycker den är en av de vackraste.
Jag tycker om widefield-bilder och du har lyckats väldigt bra med denna. Det syns för övrigt att det är ett högkvalitativt instrument du använder. En fråga angående detta 101.an:
Om jag förstår rätt så sitter det en korrektionslins i tuben och hela den optiska konfigurationen kallas Petzval. Jag har läst att denna design inte är speciellt fördelaktig att fotografera genom eftersom den skulle kunna ge vinjettering. Nu verkar det inte vara så med dina bilder så det kanske bara är ett "illasinnat" rykte? Har du själv stött på några problem vid fotografering genom tuben?

Återigen, jättefina bilder!

Bästa Hälssningar

Jonas
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Post by bengtr »

Ja det är en NP-101 Nagler-Petzval med fyra liser som både fixar färgkorr och ett platt bildfält. Jag kunde inte motstå chansen att köpa den beg. för < halva priset (inte så billigt ändå).
Ja man ser lite av det på denna bilden ochså att belysningen i kanten är lite mindre. Jag har ju dock "skruvat" upp nivåerna i bildbehandlingen så det syns mera. Bilden är också tagen men inte så mörk himmel så det syns väl mer då ?
Jag har inte nån annan refraktor att jämföra med så jag vet inte om det är ett vanligt problem. Såg dock att det finns en ny NP-101is för "imaging" med "New focuser with 2.4" output diameter "

Return to “Bilder”