M13 - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M13 - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 1x8 minuter
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Jämförelse mellan råbild och (relativt hårt) bildbehandlad bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Stjärnorna ser runda och fina ut och ganska stor skillnad p din råbild och den behandlade.

Om jag skall kritisera lite så har den behandlade varianten lite för mycket mättnad så stjärnorna i mitten på m13 blir övermättade. I den övre halvan ser man stjärnorna där myclet bättre. För utom det en trevlig bild :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Skoj med fler bilder från dig Jonas. Har du tillgång till Noels plugins i Photoshop så kan det verktyget åstadkomma underverk med din "råbild "

Nu när du har tillgång till maxim.dl så är det också ett mycket bra verktyg för just stjärnhopar! Framförallt ddp.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack så mycket båda två!

Du har så rätt Robert! Jag tycker själv bilden är alltför behandlad och att stjärnorna är bättre i en del av bilden än den andra är nog tyvärr en naturlig följd av att det optiska systemet inte är helt och hållet kollimerat på min hembyggda refraktor. Jag har försökt så gott jag har kunnat men har inte någon annan apparatur för att göra det än en typ av lysdiod-kollimator. Tyvärr syns felet ändå lite grand.
Hur bra jag än får till kollimeringen så har ju ändå min lilla refraktor sin begränsning. Men det är en trevlig liten widefield-refraktor.

Tyvärr Bengt, jag har inga sådana plugins och jag har bara en gammal version av Photoshop. Jag gör ju det mesta av min bildbehandling i PSP och där finns nog inte lika många plugins som till Photoshop.

Jag har testat lite stackning med MaximDL och det verkar ju ganska "straightforward". Jag stackade igår kväll bl.a. några bilder med Ugglenebulosan tillsammans med galaxen NGC3079 och det blev ju ganska stor skillnad. Jag har ännu ingen aning om bästa inställningar för stackning av deepsky eller planeter men det ser ändå ganska lovande ut tycker jag.

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Båda bilderna har sina för och nackdelar. Den övre bilden är mer naturlig och har mer fäger. Den nedre bättre bakgrund bortsett från det stora mörka partiet som troligtvis härkommer från något på linsen. DDP skulle som sagt gjort denna bilden mer rättvis.

Mvh //Micke

Return to “Bilder”