Frusen pir - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Frusen pir
Exponering:
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Min frusna pir i trädgården som står och väntar på att få användas...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by pstymne »

Vad tänker du placera ovanpå piren? 8)

/Per
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Starsoft »

Den ser ensam och övergiven ut din pir men i bakgrunden ser det ganska grönt ut, ni har nog det bra ni därnere i värmen trots allt. Här i södra norrland är det svinkallt idag, -13 grader, och jag blev tvungen att poljustera, ingen trevlig uppgift om man har en EQ6 som står norr om latitud 60 på vintern. Så jag rekommenderar starkt till den som ska bygga ett obs att sätta piren på frostfritt, om man nu riskerar att få tjäle. Efter dagens övningar så förstår jag att det blir färre och färre amatörastronomer desto längre norrut man kommer. Tänk att befinna sig under en becksvart himmel och det ändå är 20 grader varmt ute :D

Det näst bästa är så klart ett helt fjärrstyrt obs, jag måste sätta full fart med det projektet så att jag kan pensionera mitt nuvarande obs.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Robert »

Jo det är varmt här bara -10.5 :)

Poljustera i kyla är inte så kul. Eller strula med utrustning då. Det kallaste jag har fotat i var -22 grader. Då fick jag manuellt guida med hårkors vid teleskopet (på den gamla goda tiden med film) efter några exponeringar fick man tina upp i värmestugan.

Det kallaste jag har strulat med CCD utrustning var -20. Det gick bra men skärmen på datorn blev ganska seg i kylan. Tillbringade den mesta av exponerignstidnei värmestugan då och lade en filt över datorn så den fick behålla lite värme. Fläktarna i datorn gick i alla fall inte på högvarv :) Hade stora problem då med en USB->serie adapter som inte klarade kylan.

Det var jätteklart idag och jag funderade på fotografera mer än det lilla jag tog på månen och Venus men ville inte riskera att bli förkyld strax innan min 7 månaders son's operation. Det visade sig vara rätt beslut för några timmar senare kom de tunna molnen in. Jag hoppas på fler klara kvällar senare i januari då jag förhoppningsvis kan fotografera igen.
Vad tänker du placera ovanpå piren? 8)
Min Ap900 montering och TMB 100mm refraktor.

Ett fjärrstyrt observatorium vore trevligt. EN liten vision för framtiden är att kunna fjärrköra Alingsås Astronomiklubbs observatorium via internet. Det borde kunna gå att lösa eller hur Terje och Mattias? :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Bengt »

Ser ut som du har samma väder hos dig Robert som här nere.

Plocka ut min lilla 80mm igår för lite visuell titt.

Var på vippen plocka fram den stora utrustningen för att ge mig ut för lite vägastronomi men det tog emot bara att stå och frysa på balkongen.

Det är på gränsen till självplågeri att ge sig ut i skånsk fuktig svinkall (ca 15 minus )vinter för att rigga upp och ställa in och plåta. Jag valde värmen istället.


Ett remot obs under bättre natthimmel ter sig allt mer välkommet ur bekvämlighets synpunkt.
Men man tappar helt känslan med varför man en gång börja. Det är något visst med att stå ute i beckmörker och tita upp och göra hantverket själv från från början till slut. Men det sa man i och för sig förr innan man hade goto med . Nu vill man inte vara utan det :D

Har faktiskt gått så långt för min del att under dessa obekväma månaderna med svinkallt fuktigt väder och kanske max 3 -4 klara nätter funderar på att skaffa en större kikare för lite visuella tittar . Snabbt att plocka upp och ned och ingen väntan på nedkylning.


Frågan är om man är nöjd med kvaliten i de billigare 20x 100mm kikarna? ser att de ligger runt 2500kr och uppåt. Går det få till vettiga grejor för de pengarna ? Hitta en kikare med inbyggt smalbandsfilter som kan kopplas på och av hos telescopehouse månne det vara nåt att ha ?
http://www.telescopehouse.com/acatalog/ ... tml#aBC102

Man har blivit lite bortskämd med fluorit tuberna.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Terje »

Det borde kunna gå att lösa eller hur Terje och Mattias?
Klart att det går att lösa... Kanske kan lura till oss något bra eu bidrag för att finansiera med också!
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Starsoft »

Jag tror nog att det är mera eget arbete och kreativa lösningar som behövs än pengar för att bygga om ert obs för fjärrstyrning. Den största kostnaden borde väl vara den elektriska taköpningen och löser man det med "Clas Olsson prylar" så borde det väl inte bli så dyrt? Jag har genom mitt arbete stor erfarenhet av den typen av lösningar för fjärrstyrning, övervakning och kontroll så vill ni ha råd och tips så hjälper jag gärna till. Jag har också tillgång till mängder av begagnad men fullt fungerande elektronik och datorer som annars bara kommer att åka till återvinningen om ni saknar sådant.

Fjärrstyrda obs tror jag skulle vara en enorm tillgång för sveriges amatörastronomer, misstänker att produktionen skulle öka mångdubbelt om det gick att sköta obset på distans.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Robert »

Vi har elektronisk taköppning redan. Den behöver dock modifieras för datorstyrning i så fall och trimmas lite så den fungerar mer säkert.
Att göra den delen blir nog inte alls dyrt.

Blir väl lite mer andra saker man måste lösa som tex.

1. Internetkommunikation.

2. Teleskop. Det behövs nog även ett teleskop som har mindre än 2800 mm brännvid :)

3. Kamera.

4. Fokusering

5. Mjukvara för enkel fjärrstyrning.

6. Server för lagring av alla bilder (troligen på annan plats än i observatoriet)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Frusen pir - Robert Wahlström

Post by Starsoft »

När det gäller min egen situation så har jag eller har tänkt...

1. ICE.net för trådlös internetkommunikation, täckning överallt, inte blixtsnabbt men fullt tillräckligt.

2. Håller med om att det verkar meningslöst att försöka fjärrstyra en sådan brännvidd. En liten newton med coma corrector och brännvidd på högst metern verkar mycket bättre, inte så dyrt.

3. Kameror är såklart ett problem som jag också redan drabbats av i mina planer, det lär behövas minst 3 kameror, en widefield som sökare, en huvudkamera och en guidekamera. Därav projekt StarCamEx som är till för att lösa den typen av problem :D

4. För fokusering rekommenderar jag en Moonlite fokuserare och den är naturligtvis inte billig, den mekaniskt händige kan naturligtvis göra en själv med det kräver nog en del resurser för att genomföra något sådant. Ett annat alternativ är att sätta en vanlig stegmotor på den befintliga crayford fokuseraren som sitter på SkyWatcher teleskopen idag, borde vara billigt och enkelt, kanske inte helt optimalt men säker fullt användbart.

5. Mjukvara funderar jag själv över, för att kunna fjärrstyra sitt obs över en långsam länk krävs nog en programvara som är gjord för ändamålet, som en klient-server applikation, där operatören sitter med det grafiska gränssnittet hemma på sin klient och genererar enkla kommandon som skickas över länken till servern i obset. Med en sådan lösning skulle man inte märka att man satt på en långsam länk, utom kanske när bilderna ska laddas upp. Återstår att hitta den programvaran, att försöka fjärstyra med VNC eller något liknande fjärrstyrningsprogram lär vara helt hopplöst.

6. Server lär väl vara lätt att lösa, som jag nämnde tidigare så finns det på många företag massor av "skrotade" datorer som är mer än tillräckliga för ändamålet, borde inte vara svårt för en förening att kunna få några sådana. En ny hårddisk på typ 500GB räcker länge och kostar bara några hundralappar.


Sedan tror jag att jag vid mitt obs också skulle vilja ha en väderstation och en extern webkamera för att kunna se taket och tuberna utifrån för säkerhets skull.

Vet inte vad detta blir för summor men det bör väl inte bli några astronomiska :lol: belopp, kostnaden beror säkert mest på vilka resurser som finns inom föreningen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”