Lyran widefield - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Lyran widefield - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Lyran widefield
Exponering: 14 x 5 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Efter att ha fotograferat ISS så riktade jag kameran mot Lyran och tog 14 exponeringar på 5 sek, 1600 Asa med zoomen inställd på 70 mm f/2,8.
Klockan var 19:48 så himmeln var inte ens mörk.
Kameran var monterad på ett vanligt stativ altså inget följe, därför tog jag exponeringar på endast 5 sek så att stjärnorna skulle förbli punktformiga.
I Photoshop har jag sedan stackat och \"deroterat\" alla exponeringarna manuellt.
Det här är en nerskalad och beskuren bild och visar stjärnor ner till c:a mag. 12 och även M57 är synlig.
Det var mycket jobb men visar samtidigt vad som går att göra utan teleskop eller montering.

/*Peter R





Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Lyran widefield - Peter Rosén

Post by Robert »

Trevlig bild som visar vad man kan göra med enkla medel. Vilket objektiv har du använt till detta?
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Lyran widefield - Peter Rosén

Post by bengtr »

Hej !

Att det räcker med bara 5s ! Och du har ju fått nästan runda och fina stjärnor.

Jag försökte göra något liknande när jag var på Teneriffa för ett år sen , utan Teleskop och drivning. Bara kamera 350d och ett stativ. Jag tog 30 sek exp. med zoomen i wide/18mm läge. 14 bilder stackade i Registax med Multi-Alignment .

http://hem.bredband.net/berut2/astro/Mi ... -2x_t2.JPG
Vintergatans centrum i Skorpionen och Skytten med många intressanta objekt 2007-07-18 Canon 350d (14x30s) ISO1600 utan följning på Teneriffa 2300 möh

Men jag lyckades inte lika bra med Multi-Alignment/deroteringen som du. I kanterna blev stjärnorna utdragna åt lite olika håll . Kanske berodde det på mera vidvinkel-distortion
eftersom jag hade max wide/18mm.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Lyran widefield - Peter Rosén

Post by Peter R »

Trevlig bild som visar vad man kan göra med enkla medel. Vilket objektiv har du använt till detta?
Jag har använt en 70-200/2,8 zoom på 70mm och full öppning. Jag har skrivit in det under "Teleskop" eftersom det inte finns någon rubrik "Objektiv". Det kanske skulle behövas en ny sådan rubrik nu när även Micke har börjat köra widefield!
"Enkla medel" ligger naturligtvis i tekniken och inte i utrustningen. För samma peng som Canon tar för detta objektiv kan man faktiskt köpa sig en 12" Newton på EQ6-PRO GoTo-montering! En slutsatts kan vara att man får numera mycket teleskop för pengarna, eller tvärtom... att Canon är duktiga på att ta betalt.

Kan vara dags att ta fram och damma av min gammla "Barndoor" konstruktion och möjligtvis kompletera den med polsökare. För den här typen av bild skulle bli väldigt mycket bättre exponerad på 400 Asa och med objektivet nerbländat 2 steg. Det skulle innebära minst 1min 20" för varje delexponering för att motsvara den här bilden.

Spännande bild Bengt med många Messierobjekt. Jag har lättare att relatera till den här typen av bilder än till stjärnkartor för att få en känsla för var objekten befinner sig och deras utstäckning. Ofta är de försvinnande små som ringnebulosan i min bild som ändå måste räknas till ett relativt lätt och stort objekt att observera och fotografera.
Jag laddade ner Registax igår kväll och körde igenom mina 14 exponeringar. Jag har väldigt liten kunskap i hur programet jobbar men den skötte sig själv ganska bra, hittade ett 50-tal punkter som den registrerade och spottade till slut ut en bild som var väldigt snarlik den som jag hade tagit fram i Photoshop.
De flesta vidvinkelobjektiv har kraftiga optiska distortioner vilket gör det nästan omöjligt att stitcha ihop flera bilder till en större mosaik t. ex. i Photoshop där man alltid får misspassning i flera olika zoner.
Du har exponerat i över 7 minuter så det är inte omöjligt att det är dessa distortioner som gör att vissa zoner inte vill överlappa. Jag vet inte hur pass bra Registax kan hantera sådana zoner men jag tror att andra program så som Iris ska klara det.
Jag har precis instalerat Windows XP på min Mac så det är en ny värd som öppnar sig och en massa astronomiprogram att upptäcka.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Lyran widefield - Peter Rosén

Post by Peter R »

Fransmänen är väldigt aktiva astrofotografer och många tar helt fantastiska bilder. Jag tittar ofta här:
http://www.astrosurf.com/cgi-ubb/forumd ... Login=%20J .
Apropå att ta astrobilder utan följe så upptäckte jag precis en bildsekvens av Laurent Laveder där hela himmlavalvet med Nordamerikanebulosan snurrar bakom ett fyrtorn http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/020010.html .
Han har även satt ihop 800 bilder till en animation i Avi-format: http://www.pixheaven.net/geant/080927_7 ... 00x600.avi .
Två män diskuterar uppe på fyrtornet och bevakar horizonten med kikare. En massa satelliter passerar och en del lägre försvinner in i jordskuggan. Det finns även en hel del flygplan.

/*Peter R

Return to “Bilder”