IC5146 Cocoon nebula - Robert Wahlström, Terje Thornqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

IC5146 Cocoon nebula - Robert Wahlström, Terje Thornqvist

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5146 Cocoon nebula
Exponering: 25*3min H-alpha
Fotograf: Robert Wahlström, Terje Thornqvist
Kommentar: 25 st oguidade 3 minuters exponeringar genom H-alpha filter. Fullmånen gjorde himmlen väldigt ljus men med H-alpha filter försvann det mesta av det irreterande månljuset.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC5146 Cocoon nebula - Robert Wahlström, Terje Thornqvis

Post by Bengt »

Skoj ni fick till en bild trots månen. Ser riktigt bra ut för att vara oguidat och 3 minuters bara. Man börjar mer och mer fundera på om dessa kortare exponeringar inte är att föredra ändå. Blir alltid någon som kastas annars. Den största nackdelen är döda pixlar som blir fler med kortare exp men för övrigt tycker jag mig inte se mer detaljer på nebulosor.

Även här var det som vanligt klart ( klaraste natten denna säsongen ) när det är fullmåne men jag gick och la mig tidigt istället i hopp om att bota min förkylning. Det går väl fler tåg får vi hoppas.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag skulle gärna velat ha lite längre exponeringar. Gjorde 5 minuters först och då såg man lite mer djup i bilden men polinställningen var inte tillräckligt bra för 5 minuters oguidade bilder.

Men man kan konstarera att i alla fall med h-alpha filter kan man få bra resultat trorts att det är fullmåne som stör.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Aldrig jättebra att bildbehandla mitt i natten efter man har fotograferat.

Nu ligger det en ny version uppe som ser myccket bättre ut tycker jag.
Mikael Mårtensson fick min raw stackade bild och bildbehandladel ite och lyckades betydligt bättre än jag gjrode kl 3 inatt. Gjorde lite småjusteringar på hans variant och lade upp den nu istället.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

En bland dina bästa bilder, absolut. Det är verkligen en kanonbild! och kul att bildbehandla ;) Jag gillar verkligen svartvita h-alpha bilder.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”