M31 Andromedaglaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M31 Andromedaglaxen - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedaglaxen
Exponering: LRGB 12 x 5 x två exponeringar
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Nej nu väntar jag inte längre! Hade tänkt samla in 1,5 timme till på den \"vänstra\" sidan innan jag la upp denna bild. Men vädret, detta jäkla väder gör ju att den aldrig blir klar. Bilden är som sagt en mosaik. Var halva har en timmes exponering. Jag har ytterligare 1,5 timme på höger halva men det går ju inte att använda det från man har allt på andra sidan. Att göra en mosaik i färg är ungefär 100 gånger svårare än att göra den i SV. Har haft gott om tid att jobba med den tekniken nu så något gott har det ju kommit ur det dåliga vädret. Jag har ju i och för sig gjort färg mosaiker förr men var nog inte så kräsen då. Ju bättre bildmaterial man har ju svårare blir det också. Att skarva ihop något suddigt är ju enklare än det här. Nu när bilden är upplagd så kanske vädret vänder och man kan få den där andra en och en halvan innan Andromeda har snurrat allt för mycket!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

SKönt att du äntligen kom ut :)

Tyckte den såg fin ut då du visadeden för ett tag sedan och har börjat undra var du har gömt den.


Mosaiken är mycket fin tycker jag och jag såg inte skarven alls så du har lyckats bra. Kanske om jag verkligen detaljstuderar så kanske jag kan hitta den.

Hoppas nu du får klart väder där nere 8)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ja det var för väl du la ut den! Hur man än vrider och vänder på det så är det den bästa färgmosaiken än så länge jag sett här i landet.
Tycker också du har fått till skarvarna bra .Jag kan åtminstone inte se dem .


Visst hade vissa delar blivit skarpare med länge exponering men å andra sidan dubbla den tiden du tänkt och det hade också blivit bättre. :)


Hur många har det inte hänt man har satt upp ett exponeringsmål och sen har det nästan alltid blivit mindre än man tänkt. Faktum att det är mer regel än undantag

Jag och Robet diskutera häromdagen att ribban nog ibland börjar sättas orimligt högt
Framförallt är det nog vi själva som har dessa nästintill orimliga krav på att få till den perfekta bilden . Man får kanske sluta spana så mycket på de där bilderna på nätet från andra länder.

Vi har många faktorer att kämpa mot som andra, i andra länder, inte behöver tänka på. Vädret är väl det jag mest då tänker på . Seeingen är långt ifrån den man ser från medelhavet. Hade en gång med en fågelkikare som jag hade med ner. Nästan alla kvällar där var stjärnorna nästan helt utan luftoro och som små snöbollar.I Sverige är de lätträknade.


De sista åren har man nästan börjat fundera på om Sverige dessutom fått monsunregn vissa perioder :D

Dax att ta fram fotoliken från garderoben kanske? :D



Bengt

Return to “Bilder”