M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 120min 24x5 LRGB
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Det visade sig att vara ett stort sätt omöjligt projekt att kombinera bild ett med bild 2! Vet ej hur dom \"stora\" grabbarna gör? Jag kan helt enkelt inte få till det så att man inte ser skillnaden mellan bilderna! Skarven är inga problem men att allt ska stämma verkar vara en omöjlighet. Samma förhållanden krävs nog, samma DDP, samma färgsättning, samma skärpa samma, samma, samma! Ja ni förstår. Tips mottages med öppna armar!

Mvh //Micke


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Undrar om gratisprogrammet Autostitch fungerar på astrofoton? Den är i alla fall rätt bra på att skarva ihop vanliga landskapsbilder till en panoramabild med en fin och jämn himmel. Testa och se!

Roger
Roger
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Jag har ju samma projekt på g som du vet och har funderat mycket på hur jag ska göra .Min strateski kommer att bli denna :


Gör om din färgbild till de tre kanalerna RGB och jobba i svart vit med tiff bilder i photoshop . När du kombinerat de alla så använder du maxim åter igen till att få de alignade . Sen kan du välja på att kombinera de med photoshop eller med MAxim.dl. Tror som du att få alla te skarvarna på samma ställe är ett mission impossible utan att skarvarna syns . Good luck


Bengt



Image
Klicka for att se stor version av bilden[/quote]
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja det är ju som sagt inte skarven som är problemet som jag sa. Det är ju att bilderna i sig själv inte är exakt lika i sådana detaljer som skärpa, DDP, färgnyans osv. Skarven i sig själv syns inte men man ser att det är två bilder.

Jag önskar dig all lycka till. Klarar du detta så klarar du allt! Detta är det svåraste jag ställts inför inom detta!

Mvh //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Jag vet inte om vi menar samma sak Bengt. Svårigheten ligger i att lägga ihop vänster bild med höger. Inte äldre bilder på samma område med nya.

//Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Det enda du ska göra är att stacka de och köra autostrech tror jag . Jag håller med om ddp och andra ändringar väldigt svårt att lyckads med. Jag har laddat ner fits liberator men jag tvivlar på att det funkar fullt ut att göra mosaik av dem i det formatet i photoshop . Åtminstone har jag inte kommit på hur . Men du kan köra strechning och tex ddp med tiff format senare när dina tre bilder är klara och ihopsatta i photoshop.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag har aldrig laggt ihop 2 för mosaik men jag tror att du skall vänta med DDP stretching till efter att du har slagit ihop bilderna.

Väntar i alla fall med spännign på en hel m31 :)

Return to “Bilder”