NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan - P-M

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan - P-M

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan
Exponering: 32 min (8 x 4min)
Fotograf: P-M Hedén
Kommentar: Två av mina favorit nebulosor fångade med ett H-alfa filter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

NGC 7000 Widefield

Post by Perran »

Hallå alla!
Ett av mina första försök denna säsong på lite djuprymdsobjekt. Trots en grymt hög luftfuktighet, ljusföroreningar samt inte ens astronomiskt mörker så tycker jag att jag fick till en ganska fin bild, eller vad säger ni?

Jag är inte nöjd med skärpan samt att jag missade nog någon bild i "alignment" lite när jag la ihop bilderna i IP. Det är en 32min expo (8 x 4min), Pentax Takumar 200mm f/3.5, iso 1600, samt ett H-alfa filter manuallt guidad.
Justerad i PS.

Vänligen
/Perran
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 7000 Widefield

Post by Bengt »

Jo den ser lite suddig ut men det är bara att gilla läget. Man får vara glad att det överhuvudtaget går att fotografera många kvällar. H-alfa fotografering verkar sprida sig som en löpeld :)

Du får verkligen med mycket i ditt synfält. Ser fram emot fler ha bilder :)



Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Perran

Läcker bild och fin "ram". Som en tavla i sig själv! H-Alpha är ett trevligt filter. Får kanske köpa det en dag.

Ha det gott! //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: NGC 7000 Widefield

Post by Perran »

Man får hoppas på en bättre säsong än förra :-)
Tittar ut just nu och ser en klar himmel men luftfuktigheten är 99% och det rinner vatten på alla saker ute, ingen större idé att rigga.

/Perran

Bengt wrote:Jo den ser lite suddig ut men det är bara att gilla läget. Man får vara glad att det överhuvudtaget går att fotografera många kvällar. H-alfa fotografering verkar sprida sig som en löpeld :)

Du får verkligen med mycket i ditt synfält. Ser fram emot fler ha bilder :)



Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack Micke!
Ja, jag gillar detta filter skarpt!
Det är skönt är att jag ibland kan stå hemma och fotografera mitt i bland alla ljusföroreningar, känns konstigt att fånga så mycket på bild när man har en så pass ljus himmel :-)
Men för RGB så måste jag iväg ut i mörkret, längtar dock efter att få göra det, men måste välja en stabil kväll/natt så man vet att det är värt resan.

Ha det!

/Perran


skafar65 wrote:Hej Perran

Läcker bild och fin "ram". Som en tavla i sig själv! H-Alpha är ett trevligt filter. Får kanske köpa det en dag.

Ha det gott! //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Fin widefieldbild över nordamerika nebulosan. Lite mjuk pga inte perfekt fokus som du säger men H-alpha och widefield kan verkligen producera läckra bilder.
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack Robert!

Ja, jag gillar nästan widefield bilder mest faktiskt, hoppas på att kunna producera lite av den varan denna säsong. Måste dock hitta den perfekta skärpan först, vilket är väldigt svårt när man inte ser någon genom kameran :-)

Vänligen
/Perran
Robert wrote:Fin widefieldbild över nordamerika nebulosan. Lite mjuk pga inte perfekt fokus som du säger men H-alpha och widefield kan verkligen producera läckra bilder.

Return to “Bilder”